MIE’24 – Bilendi (deel 2) over AI, kwalitatief onderzoek en de persoonlijke touch

Door Robert Heeg | 27-02-2024

In een vorig artikel introduceerden we Bilendi, toeleverancier op het gebied van technologie en data, met een focus op onderzoek. In dit artikel (en op het MIE) gaan Tymon Groenendal, business development manager Nederland, en country director Luigi Casula dieper in op enkele recente innovaties en toepassingen.

Luigi Casula

Bilendi zit volop in de lift. De Europese groeidoelstelling van 100 miljoen voor 2026 moet niet alleen worden bereikt met organische groei, er komen ook overnames aan. In 2021 kocht het bedrijf al de Duitse Respondi-Group; een logische stap in de uitbreidingsplannen, aldus Tymon Groenendal. ‘Er wordt regelmatig gecontroleerd op de kwaliteit van panelproviders, en Respondi en Bilendi kwamen daaruit vaak als de nummers één en twee naar voren. De kernwaarden sloten dus goed aan. Door de fusie kunnen we meer klanten nóg beter bedienen met hoogwaardige respondenten.’

Goed voorbeeld is de recente verbetering van het vorig jaar geïntroduceerde kwalitatieve multichannel-onderzoeksplatform Bilendi Discuss. Daaraan is BARI (Bilendi Artificial Research Intelligence) toegevoegd: AI-moderatie en verbeterde AI-analyse, gebaseerd op ChatGPT. ‘Intern noemen we BARI wel eens onze belangrijkste medewerker’, vertelt Groenendal. ‘Het is een stukje prompt-engineering dat naast analyse ook de moderatie doet binnen het onderzoeksplatform. De onderzoeker kiest in hoeverre BARI wordt ingezet. Bij kwalitatief onderzoek is het belangrijk om de juiste vragen en vervolgvragen te stellen op het moment dat het relevant is voor de respondent. Met BARI is het mogelijk om in meerdere landen, meerdere talen, en op elk gewenst moment met de juiste vragen aanwezig te zijn. Gecombineerd met een veilige, vertrouwde omgeving en een betere relatie tussen onderzoeker en respondent, levert dat een hogere kwaliteit antwoorden op.’

Tymon Groenendal

AI-gestuurde platformen als Bilendi Discuss, verlagen de drempel voor het uitvoeren van complex kwalitatief onderzoek. Door de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van deze tools kunnen onderzoekers zich sneller en eenvoudiger aanpassen aan de dynamische eisen van hedendaags onderzoek, aldus Luigi Casula. ‘Dit maakt het niet alleen mogelijk om op grotere schaal kwalitatieve data te verzamelen, maar laat onderzoekers zonder uitgebreide technische kennis profiteren van diepe, betekenisvolle inzichten.’

Significante tijdwinst

Eén ding staat vast volgens Groenendal: het levert significante tijdwinst op. ‘De kwaliteit van de conclusies gemaakt door BARI zijn minimaal even goed als die van de kwalitatief onderzoeker, maar de gespendeerde tijd is gemiddeld de helft.’ Toch is AI vooral bedoeld als assistent van de onderzoeker en niet als vervanger, onderstreept Casula. ‘Het biedt de mogelijkheid om op een persoonlijke, intieme manier met honderden respondenten

tegelijkertijd te communiceren. Dit stelt onderzoekers in staat om diepgaande, eerlijke, en open antwoorden te verzamelen, waarbij gevoelens en overtuigingen centraal staan. Dit zonder de essentiële menselijke touch te verliezen die cruciaal is voor de kwaliteit van het onderzoek. De onderzoeker bepaalt zelf helemaal hoever die wil gaan in het aanvaarden van de AI-hulp.’

‘De onderzoeker bepaalt zelf hoever hij wil gaan in het aanvaarden van AI-hulp’

 

Recentelijk heeft Bilendi Discuss met BARI-ondersteuning succesvol samengewerkt aan een project voor 3D-geprinte producten. Groenendal: ‘Het project benadrukte de kracht van AI-gestuurde analyses, gekoppeld aan het dynamisch, in realtime inspelen op nieuwe inzichten. Dit stelt organisaties in staat om dieperliggende consumentenbehoeften te begrijpen en hierop in te springen.’ Een medewerker van Bilendi overlegde continu in een klein team met onderzoekers om de doelstellingen te halen. Groenendal legt uit waarom. ‘Zo’n samenwerking is in het begin heel hands-on, omdat we de onderzoeker moeten tonen waar de knoppen zitten. We hebben een uitgebreid onboardingprogramma zodat onze klanten al snel zelfstandig kunnen werken met de platformen.’

Kwalitatief op schaal

Met Bilendi Discuss is kwalitatief at scale eindelijk echt goed toegankelijk, meent Casula, omdat moderatie en analyse worden overgenomen. ‘Nu kun je voor het eerst pakweg 2000 mensen naar hun meningen en gevoelens vragen op een manier die voor een onderzoeker te behappen is. Want BARI reageert ook als er nieuwe inzichten en gedachtenlijnen zijn. Daar kun je dan weer op inspringen met de automatische moderatie. We hebben onze panels op meer dan 300 variabelen geprofileerd en deze respondenten zijn op korte termijn inzetbaar voor kwalitatieve projecten. Naast de technologie kunnen we natuurlijk ook de respondenten leveren.’

Dit jaar zal Bilendi sterk focussen op verdere innovaties met BARI als kwalitatieve tool; niet alleen in Whatsapp maar ook in de web-omgeving waar meer focusonderzoek gedaan kan worden. Casula legt uit dat het bedrijf daarnaast met zeer specifieke niche-sampling voor moeilijke doelgroepen komt. ‘Want onze business is het vinden, bereiken, engagen en uiteindelijk converteren van doelgroepen om hun eerlijke mening te geven. Daarmee kunnen organisaties hun toekomst beter vormgeven. Voor het vinden en bereiken komen we met een innovatief product; met nieuwe recruitment-technieken gaan we mensen vinden die niet vaak in panels zitten.’

Geïnteresseerd in wat Bilendi en andere bureaus en bedrijven je willen vertellen, kom dan naar het MIE op 13 en 14 maart a.s. Alle informatie en kaarten op www.mie.nl.

Bilendi is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Robert Heeg,

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?