De consumentenbestedingen in FMCG en Tech & Durables stegen in 2023 met 6% ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer die gegevens verzamelt van NIQ en GfK.
Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9% meer uit aan FMCG-producten dan in 2022, terwijl het totale verkochte volume in dezelfde periode daalde. De reden voor de daling is een herstel na de sterk door covid beïnvloede volumes in 2022. In 2023 nam de consumptie buitenshuis en onderweg weer toe.
Ook speelde in 2023 de inflatie een belangrijke rol: de omzetgroei is vooral gerealiseerd door stijgende prijzen en was door de inflatie in de eerste helft van 2023 beduidend hoger dan in de tweede helft van het jaar. De prijzen in de supermarkten stegen het afgelopen jaar met 12.4%. Consumenten besteedden door de prijsstijgingen een groter percentage van hun FMCG-uitgaven aan essentiële zaken zoals brood (15% omzetgroei) en zuivelproducten (12% meer).
Consumenten reageerden op de hogere prijzen door hun winkelgedrag aan te passen. Ze besteedden meer aandacht aan kortingsacties en kozen voor de huismerken van de retailers. Daarnaast winnen (soft) discounters marktaandeel.
Tegelijkertijd bleek uit de data van 2023 dat consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor producten met toegevoegde waarde. Dit geldt in het bijzonder voor innovatieve, milieuvriendelijke artikelen of producten met een ‘Good for You’-claim. Dit zijn bijvoorbeeld melkdranken, desserts of gekoelde zuivelproducten met de productclaim ‘eiwitrijk’ of voedingsmiddelen die vrij zijn van suiker, lactose of gluten.
Groei door innovatie
In totaal stegen de detailhandelsuitgaven in de Tech & Durables-sector (T&D) in 2023 met 1,5% ten opzichte van het voorgaande jaar, vooral door groei van huishoudelijke apparaten (2%) en artikelen zoals kleding, fietsen, e-bikes en kleinere categorieën (5%). Technische consumentengoederen kenden daarentegen een omzetdaling van 1%, als gevolg van marktverzadiging in belangrijke categorieën zoals tv’s, pc’s en laptops die tijdens de pandemie zijn gekocht en geen vervanging behoeven.
Innovatie speelde een grote rol in de markt voor T&D-producten. Kleinere huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsapparaten kenden bijvoorbeeld een groei als gevolg van premiums. Innovatieve producten zoals handstofzuigers (26% omzetgroei) en moderne haarstylingapparaten (10% meer) veroverden een grotere positie op de markt doordat consumenten bereid waren er een hogere prijs voor te betalen. Daarnaast was ook in elektrische tandenborstels sprake van een premiumeffect (17% omzetgroei).