De meeste digitale marketeers gebruiken al generatieve AI of experimenteren ermee, maar is behoefte aan meer training, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IAB Europe. De brancheorganisatie deed samen met Microsoft Advertising onderzoek onder nationale IAB’s en bedrijfsleden van IAB Europe.
Generatieve AI zal naar verwachting binnen digitale reclame taken gaan automatiseren, inhoud personaliseren en datagestuurde beslissingen mogelijk maken.
- Negen op de tien (91%) respondenten gebruiken of experimenteren al met generatieve AI.
- Vier op de tien (41%) hebben een specifiek budget toegewezen gekregen voor experimenten met en het gebruik van generatieve AI.
- De helft stimuleert AI-talent binnen het team (bijv. het bijscholen van huidige teams en het aannemen van nieuw talent).
- Bovendien zegt bijna een derde dat hun bedrijf ruimte biedt aan teamleden om meer te weten te komen over AI.
Naast operationele stroomlijning maken professionals steeds meer gebruik van generatieve AI voor het maken van content en voor creatie. Meer dan tweederde van de respondenten zegt dat ze generatieve AI binnen hun bedrijf gebruiken om content te ontwikkelen. En meer dan de helft gebruikt het om creatie te ondersteunen.
Het onderzoek laat ook duidelijk de vraag zien naar beter onderwijs en training. Negen op de tien (89%) respondenten willen meer opleidingsmogelijkheden.
Bron: warc.com