Direct Research vroeg finance- en inkoopprofessionals uit het mkb wat de meeste impact heeft op hun dagelijkse werk. Een derde zegt dat de krapte op de arbeidsmarkt hun dagelijkse werk beïnvloedt. Financials zeggen dat kunstmatige intelligentie een tweede belangrijke ontwikkeling is.
Recente cijfers van het CBS bevestigen wat finance- en inkoopprofessionals ervaren: Nederland kampt met een historisch lage werkloosheid en een hoog aantal vacatures. Het slechte nieuws: die vacatures zullen voorlopig niet snel vervuld worden. Logischerwijs zet dat enorme druk op bedrijven om operationele efficiëntie te maximaliseren en tegelijkertijd afhankelijkheid van menselijke arbeid te minimaliseren. Het goede nieuws: diezelfde druk dwingt organisaties om innovatieve manieren te vinden om met minder mensen meer werk te verzetten. Dat leidt tot verhoogde investering in automatisering en digitalisering, waarbij AI een cruciale rol speelt in het transformeren van bedrijfsprocessen.
Chatbots
De beweging naar automatisering, vooral door de integratie van AI, betekent voor mkb-bedrijven dat AI wordt ingezet voor een breed scala aan toepassingen, van het automatiseren van klantenservice tot het optimaliseren van voorraadbeheer en het verbeteren van financiële rapportages. Voor klantenservice worden regelmatig chatbots gebruikt. Ook besluitvorming kan door data-analyse en voorspellingen vereenvoudigd worden. En tot slot kunnen AI-geoptimaliseerde tools (zoals ChatGPT) de efficiëntie van bedrijven verhogen. AI helpt verder bij de verwerking van inkooporders en facturen, het verminderen van fouten en het verbeteren van de cashflow.
Blijvende impact
Op basis van de huidige trends is het volgens het rapport duidelijk dat AI en de digitale transformatie een blijvende impact zullen hebben op het mkb. De komende jaren zal er een schifting ontstaan tussen bedrijven die deze technologieën omarmen, en bedrijven die weigeren om er gebruik van te maken.