Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed.
▼
Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals het belang van AI als cruciaal ziet voor consumenteninzichten.
Een meerderheid (57%) vindt het van vitaal belang dat hun bedrijf AI-tools gebruikt om consumentendata effectief te benutten. Het onderzoek laat ook zien dat 78% van de respondenten zegt vaak gebruik te maken van technologie voor consumenteninzichten, maar 43% vindt ook dat deze inzichten vaak ongestructureerd zijn.
De belangrijkste obstakels om AI voor projecten in te zetten zijn budgetbeperkingen (40%), ongestructureerde data (33%) en gebrek aan tijd (28%).
Volgens het onderzoek is 83% van de respondenten tevreden met de insightsfunctie in hun organisatie, en 69% ziet insights als ‘enorm invloedrijk’ bij het nemen van zakelijke beslissingen. Ten slotte: hoe zit het met de waardering? 52% ziet insights-medewerkers als strategische partners, 31% als adviseurs en 17% als ondernemers.
Bron: research-live.com