CMO omarmt GenAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Door Jan Roekens | 17-09-2024

Uit een wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research blijkt dat 90% van de onderzochte organisaties tegen 2025 wil investeren in GenAI voor marketingdoeleinden. Tegelijkertijd zegt 90% van de CMO’s dat zij GenAI of de potentiële impact ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen.

Het gebrek aan diepgaande kennis van GenAI onder CMO’s kan de implementatie van geavanceerdere toepassingen belemmeren. Die toepassingen zouden juist kunnen leiden tot verbeterde efficiëntie, langdurige marketingeffectiviteit en uiteindelijk een duurzaam concurrentievoordeel.

Op het gebied van GenAI loopt de marketingsector voor op andere bedrijfsfuncties, zoals IT. Ongeveer 75% van de marketeers maakt momenteel gebruik van GenAI in hun dagelijkse werkzaamheden. Toch wordt GenAI vaak ingezet voor eenvoudige taken, zoals het schrijven, redigeren en creëren van content, terwijl het potentieel veel verder reikt. Wanneer het gaat om meer geavanceerde marketingtoepassingen, maakt slechts een beperkt aantal organisaties gebruik van GenAI:

• 18% past de technologie toe voor het opbouwen van doelgroepen;
• 16% zet GenAI in om het klanttraject in kaart te brengen;
• 14% gebruikt het voor prijsoptimalisatie;
• 19% benut GenAI voor het targeten van specifieke doelgroepen.

Marketeers die wel werken met GenAI zien een aanzienlijk rendement op hun investering, vooral op het gebied van personalisatie (92%), klanttevredenheid en -retentie (89%), het verwerken van grote datasets (88%) en de nauwkeurigheid van voorspellende analyses (88%)

Meer toepassing verwacht

Marketeers verwachten het gebruik van GenAI in de komende één tot twee jaar uit te breiden. Ze hopen hiermee tijd en kosten te besparen (63%), risicomanagement en compliance te verbeteren (62%) en efficiënter om te gaan met grote datasets (60%). Daarnaast voorziet één op de vijf respondenten immersieve toepassingen zoals adaptive virtual reality, en bij organisaties die GenAI al volledig hebben geïmplementeerd, loopt dit op tot drie op de tien.

Databeveiliging grootste zorg

Er heerst ook bezorgdheid over privacy en vertrouwen: zes op de tien marketeers noemen databeveiliging als hun grootste zorg bij het gebruik van GenAI, en eenzelfde percentage maakt zich zorgen over dataprivacy. Het zijn de meest voorkomende zorgen onder de respondenten. Hoewel een derde van de organisaties een goed ontwikkeld governance-framework voor datamanagement heeft, geldt dit voor minder dan één op de tien op het gebied van GenAI. Zelfs onder degenen die GenAI al volledig inzetten voor marketing, heeft vier op de tien nog geen goed functionerend governance-framework.

 

Bron: biplatform.nl

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?