Jongeren kiezen steeds vaker voor YouTube 


Door Jan Roekens | 28-11-2024

Met dagelijkse kijktijden die oplopen tot gemiddeld meer dan 50 minuten per persoon, streeft YouTube traditionele tv en streamingdiensten zoals Netflix en Videoland voorbij in populariteit. Uit data, verzameld door Google en Channel Factory, blijkt verder dat vooral jongeren steeds vaker voor YouTube kiezen.

YouTube bereikte in mei 2024 meer dan 13 miljoen Nederlanders (18+) en bevestigt daarmee zijn positie als een van de meest gebruikte videoplatforms in Nederland. Onder YouTube CTV-kijkers zegt 60% dat ze liever naar YouTube kijken dan naar lineaire televisie, en dat 67% YouTube als hun meest gebruikte videodienst beschouwt. Bij jongere generaties, zoals Gen Z, kiest de meerderheid YouTube als het enige platform dat ze een jaar lang zouden willen gebruiken.

Hapklare content

De inzichten geven ook een helder beeld van verschuivende voorkeuren op het gebied van taal en populaire kanalen op YouTube. Engels blijkt de meest gevolgde taal te zijn in Nederland, goed voor meer dan 50% van de kijktijd, gevolgd door Nederlands, Russisch en Arabisch. Wat betreft populaire kanalen in Nederland behoren creators als Bankzitters, Gio, Rijk Hofman, MrBeast, en EnzoKnol tot de meest bekeken namen. Opvallend is dat Ziggo Sport, dat jarenlang de lijst aanvoerde, nu buiten de top 50 valt.
YouTube Shorts – met wereldwijd meer dan 70 miljard views per dag – bevestigt de voorkeur van jongere kijkers voor korte, hapklare content. Ook in Nederland dragen deze korte video’s bij aan de populariteit van YouTube.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?