Consument kiest voor bewust leven

Door Jan Roekens | 19-12-2024

Human8 heeft voor de vijfde keer het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport uitgebracht. Het draagt als titel ‘Fulfillment Rewired’, en er staan 12  consumententrends in die een krachtige verschuiving naar een bewust leven benadrukken, te midden van aanhoudende wereldwijde instabiliteit en een steeds sneller levenstempo.

De afgelopen vijf jaar heeft Human8 zich verdiept in de behoeften, verlangens en ambities die het leven van mensen vormgeven, en hun veranderende verwachtingen van merken. Het trendrapport van 2025 zet deze traditie voort en concentreert zich op hoe mensen wereldwijd hun leven leiden, en dan gaat het niet alleen om wat ze hebben maar om wie ze zijn.

Het rapport wijst vier belangrijke gebieden waar mensen vervulling in vinden, elk met drie specifieke trends:

  • Simplicity en mindfulness: omarmen van minimalisme en mindfulness om rust te vinden in alledaagse momenten.
  • Authenticity & connection: echte relaties opbouwen en authentiek leven.
  • Autonomy & control: controle over je eigen leven hebben en de ruis wegfilteren.
  • Joy & purpose: geluk en vervulling vinden in kleine, betekenisvolle acties.

‘Ons onderzoek toont een significante verschuiving naar een meer bewust leven’, zeggen Katia Pallini en Sarah Van Oerle, de hoofdonderzoekers van het rapport. ‘Mensen navigeren door een wereld van onzekerheid door zich te concentreren op datgene waar ze controle over hebben, hoe klein dat ook lijkt. Ze maken weloverwogen keuzes om hun leven te vereenvoudigen, authentieke verbindingen op te bouwen en vreugde te vinden in alledaagse momenten.’

Basis van het rapport

Het rapport is gebaseerd op een cultureel framework, regionale workshops, wereldwijd onderzoek en AI-gemodereerde interviews.

  • Cultureel framework: verkenning van de toekomstige consumentenomgeving en bepalende spanningen aan de hand van de strategische culturele tools en expertise van Space Doctors, de in-house cultural, creative & foresight consultancy van Human8.
  • Regionale workshops: curatie van de meest impactvolle spanningen met input van sector- en regionale experts.
  • Mondiaal onderzoek: kwantificering van deze trends onder 12.500 consumenten in 15 markten (in samenwerking met Dynata).
  • AI-gemodereerde interviews: diepte-interviews met 252 consumenten uit negen markten met behulp van Conveo, een AI-gemodereerd interviewplatform.

Om merken te helpen deze inzichten toe te passen in hun bedrijf, biedt Human8 ook een trendworkshop aan. Deze workshop maakt gebruik van een door AI ondersteund Trend Application Canvas, dat de trends omzet in bruikbare oplossingen die zijn afgestemd op de unieke behoeften van elk merk.

Meer informatie en het volledige rapport zijn beschikbaar via https://inspiration.wearehuman8.com/content/2025-trend-report.

Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?