Sociale Media Onderzoek – minder gebruik, maar wel intensiever

Door Jan Roekens | 28-01-2025

Newcom heeft voor de 15de keer het Sociale Media Onderzoek uitgevoerd. Wat blijkt? Hoewel het totaal aantal platformen dat mensen dagelijks gebruiken is gedaald van gemiddeld 2,4 naar 2,0, zien we dat gebruikers hun tijd op social media intensiever besteden aan de gekozen platformen.

Forse daling bij X (Twitter) en Facebook

Sommige platforms zijn minder populair geworden:

  • Twitter (nu X) heeft een daling van 14% doorgemaakt, wat neerkomt op een verlies van 450.000 gebruikers.
  • Facebook zag een daling van 2% (ongeveer 180.000 gebruikers), waarmee het aantal gebruikers van 10,1 miljoen naar 9,9 miljoen daalde.
  • Ook Pinterest is met ruim 300.000 gebruikers gedaald (nu nog 4,2 miljoen gebruikers)

Toch blijven Whatsapp, YouTube, Instagram, LinkedIn en TikTok groeien, wat wijst op een duidelijke verschuiving in voorkeuren.

Vooral TikTok, LinkedIn en Instagram laten een significante groei zien in dagelijks gebruik

  • TikTok: Dagelijkse gebruikers stegen met 22%, van 2,6 miljoen naar 3,2 miljoen.
  • LinkedIn: Een indrukwekkende stijging van 40% in dagelijks gebruik, van 1,2 miljoen naar 1,7 miljoen.
  • Instagram: Ook hier is dagelijks gebruik gestegen, ondanks lichte dalingen bij sommige andere platforms.

Veel kleinere platformen zoals Twitch, Signal, Foursquare, Clubhouse etc. dalen. Met BeReal als uitschieter met 600.000 minder gebruikers.

Social media en welzijn: een groeiend probleem

Het onderzoek legt een groeiende zorg bloot over de negatieve invloed van social media op het mentale welzijn:

  • Social media vormen een gevaar voor het mentale welzijn, vinden 6,9 miljoen Nederlanders. Dat is een stijging van 600.000 vergeleken met vorig jaar.
  • Ongelukkig door social media: 2,4 miljoen mensen voelen zich ongelukkig door hun gebruik van social media, tegenover 2,2 miljoen vorig jaar.
  • Jongeren (Gen Z) voelen deze impact het sterkst: 25% van deze groep zegt ongelukkig te zijn door social media, tegenover 23% vorig jaar.
  • Ook millennials (29-44 jaar) voelen deze impact. Vorig jaar was 24% minder gelukkig door het gebruik van social media, dit jaar is dat gestegen naar 27%.
  • Alleen de babyboomers (60-79 jaar) en de stille generatie (80 jaar en ouder) scoren op dit onderwerp 5% of minder.

Steun voor verbod

Liefst 6 op de 10 Nederlanders is voorstander van een verbod op social media voor bepaalde doelgroepen, zoals kinderen. Naarmate mensen ouder worden, neemt deze steun toe. 8 op de 10 Nederlanders noemt schadelijke effecten van social media op kinderen als argument. Aan de andere kant is er ook een groep (2 op de 10) die vindt dat we juist moeten leren omgaan met social media, omdat het een onmisbaar onderdeel van onze samenleving is. Voor tegenstanders weegt het wegnemen van de kans op ontwikkelen en leren het zwaarst.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?