Grip op data en AI in B2B – datagedreven werken breed gedragen

Door Jan Roekens | 20-02-2025

Commerciële Nederlandse B2B-organisaties staan voor een grote uitdaging: hoe zet je data en analytics strategisch in voor betere beslissingen? Data-consultancybureau Digital Power deed er onderzoek naar en legde de resultaten vast in een rapport.

De key takeaways uit dit onderzoek zijn:

* Het belang van datagedreven werken wordt breed ingezien.

* B2B-bedrijven zijn positief over hun datavolwassenheid.

* Domeinexperts zijn minder positief over datagedreven werken dan dataprofessionals.

* Data-governance en een eindverantwoordelijke voor data zijn in de meeste organisaties aanwezig.

* De aanpak op het gebied van data-governance verschilt sterk per organisatie.

* Slechts de helft van de beslissers geeft aan een toereikend budget te hebben.

* Datavisie- & strategie en datakennis & cultuur zijn de grootste uitdagingen bij datagedreven werken.

* Betere productieprocessen, AI en datakennis en -cultuur worden als grootste kansen gezien.

* AI wordt als kans gezien, maar is geen topprioriteit.

* Verandermanagement is essentieel om effectief datagedreven te werken.

Een aantal onderzoeksresultaten:

* 68% geeft aan dat data-governance een thema is en gebruikt wordt.

* 65% zegt dat er iemand verantwoordelijk is voor data binnen hun organisatie.

* Het budget voor data blijft in 2025 gelijk aan 2024.

* 40% ziet datavisie en -strategie als grootste uitdaging.

Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?