Commerciële Nederlandse B2B-organisaties staan voor een grote uitdaging: hoe zet je data en analytics strategisch in voor betere beslissingen? Data-consultancybureau Digital Power deed er onderzoek naar en legde de resultaten vast in een rapport.
▼
De key takeaways uit dit onderzoek zijn:
* Het belang van datagedreven werken wordt breed ingezien.
* B2B-bedrijven zijn positief over hun datavolwassenheid.
* Domeinexperts zijn minder positief over datagedreven werken dan dataprofessionals.
* Data-governance en een eindverantwoordelijke voor data zijn in de meeste organisaties aanwezig.
* De aanpak op het gebied van data-governance verschilt sterk per organisatie.
* Slechts de helft van de beslissers geeft aan een toereikend budget te hebben.
* Datavisie- & strategie en datakennis & cultuur zijn de grootste uitdagingen bij datagedreven werken.
* Betere productieprocessen, AI en datakennis en -cultuur worden als grootste kansen gezien.
* AI wordt als kans gezien, maar is geen topprioriteit.
* Verandermanagement is essentieel om effectief datagedreven te werken.
Een aantal onderzoeksresultaten:
* 68% geeft aan dat data-governance een thema is en gebruikt wordt.
* 65% zegt dat er iemand verantwoordelijk is voor data binnen hun organisatie.
* Het budget voor data blijft in 2025 gelijk aan 2024.
* 40% ziet datavisie en -strategie als grootste uitdaging.
Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.