Meer dan 80% van de volwassenen in 35 landen vindt dat nepnieuws en desinformatie een probleem vormen, en 59% ziet het zelfs als een groot probleem. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. Het onderzoek zegt ook: hoe groter de bezorgdheid over nepnieuws, hoe minder mensen tevreden zijn met de democratische waarden in hun land.
▼
Consumentenvertrouwen is een belangrijk middel om merkgroei te stimuleren en merkwaarde op te bouwen. Onderzoek toont aan dat consumenten eerder vertrouwen hebben in advertenties op offlinekanalen, waarbij tv, radio, bioscoop, tijdschriften en kranten de meest vertrouwde kanalen zijn. Naarmate meer mensen wantrouwen wat ze zien en horen, zijn zelfs nieuwsmedia misschien geen veilige omgeving meer voor adverteerders, en dat geldt vooral voor online nieuws. Uit een recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat slechts 23% van de mensen een advertentie van een onbekend merk op TikTok vertrouwt.
Dus, wat kunnen merken doen? Uit onderzoek blijkt dat merken die door consumenten worden gezien als meest vertrouwenwekkend en verantwoordelijk, drie essentiële factoren gemeen hebben: eerlijkheid en openheid, respect en inclusie, en identificatie met en zorg voor klanten. Merken die deze kenmerken ontwikkelen, presteren beter dan hun concurrenten als het gaat om merkwaarde.
Belangrijkste bevindingen uit het Pew-onderzoek
- De bezorgdheid over nepnieuws is hoog in Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara, in Latijns- en Noord-Amerika en het grootste deel van Europa, met uitzondering van Nederland, Polen en Zweden, waar slechts een derde of minder van de respondenten bezorgd is.
- Een uitschieter is Singapore, waar slechts 19% gelooft dat nepnieuws en desinformatie een zeer groot probleem is, en bijna de helft (49%) gelooft dat het helemaal geen probleem is.
- 51% van de Amerikanen gelooft dat nepnieuws een groot probleem is, en dat daalt tot 43% in Canada.
- In 22 van de 35 onderzochte landen zeggen mensen die nepnieuws als een groot probleem zien, dat ze minder snel tevreden zijn met het functioneren van de democratie.
Bron: warc.com