Importheffingen drijven kosten van levensonderhoud op

Door Jan Roekens | 08-05-2025

De dreiging van importheffingen vergroot de al bestaande zorgen van consumenten over hun financiële situatie. Wereldwijd maakt 76% zich zorgen over de impact van het Amerikaanse handelsbeleid. In Nederland is dat 72%. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Consumer Sentiment Barometer van Kantar.

In Nederland worden inflatie (82%) en de economische situatie (79%) het vaakst genoemd als grootste zorgen. De oplopende heffingen zetten extra druk op het huishoudbudget: 27% van de Nederlanders vindt het moeilijker dan vorig jaar om de maandelijkse uitgaven te beheren. Bovendien zegt 36% moeite te hebben, of zelfs niet in staat te zijn, om aan de basisverplichtingen van het huishouden te voldoen.

Levensstijl aanpassen

Bijna de helft van de Nederlandse bevolking (46%) vindt dat de economie er slechter voor staat dan een jaar geleden. Hoewel de heffingen pas net hun weerslag op de prijzen beginnen te krijgen, nemen consumenten nu al maatregelen. Zo zoekt 43% actief naar kortingen en promoties, en koopt 30% vaker bij goedkopere winkels.

Opvallend is dat 83% van de Nederlanders verwacht zijn of haar levensstijl of koopgedrag aan te zullen passen als gevolg van de stijgende prijzen. Slechts 11% denkt dat de economische situatie over een jaar is verbeterd.

Terwijl 70% van de Nederlanders de Amerikaanse regering verantwoordelijk acht voor de onrust rondom de importheffingen, is men relatief positief over het optreden van de eigen overheid: 52% steunt het Nederlandse beleid tot nu toe. Slechts 10% vindt dat Nederland moet meegaan in de Amerikaanse eisen.

Amerikaanse merken mijden

Als reactie op de heffingen zegt 45% van de Nederlanders bewust meer lokale producten en diensten te willen kopen. In buurlanden van de VS ligt dat percentage nog hoger: Canada (66%) en Mexico (69%). Ook in India (77%), Zuid-Afrika (71%) en de Filippijnen (80%) is er een duidelijke verschuiving naar lokale aankopen.

Daarnaast zegt 41% van de Nederlandse consumenten Amerikaanse producten en diensten te mijden. In Canada is dat 57%, in China zegt 81% minder geneigd te zijn Amerikaanse merken te kopen, cijfers die naar verwachting zullen stijgen zodra de tariefverhogingen breder voelbaar worden.

Kans om te innoveren

Bram van Schaik, Managing Director, Insights Division Kantar Nederland, zegt naar aanleiding van het onderzoek: ‘De onzekerheid voor de consument creëert een kans voor bedrijven om te innoveren, of het nu gaat om nieuwe producten of diensten, het veranderen van de prijsstructuur of het uitbreiden naar gerelateerde productcategorieën of nieuwe marktsegmenten. Bedrijven moeten zich blijven aanpassen om te voldoen aan de functionele en emotionele behoeften van mensen en zich te onderscheiden van de concurrentie – dit zijn bewezen groeifactoren. Bedrijven moeten blijven communiceren. Uit eerdere crises blijkt dat het tijdelijk stoppen met adverteren negatieve effecten kan hebben op de omzet en groei. Het kan jaren duren om te herstellen. Hoewel de meeste consumenten het economische beleid van de Amerikaanse regering de schuld geven van de importheffingen, oogsten merken ook kritiek. Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) denkt dat de prijzen stijgen omdat bedrijven profiteren van de crisis en hen te veel laten betalen. Dat zou een zorg moeten zijn voor merken, of het nu waar is of niet. Marketeers moeten dus de juiste prijzen blijven hanteren – zelfs met importheffingen – en ze moeten begrijpen dat dit iets is waar ze invloed op kunnen uitoefenen.’

Kantar is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?