Kantar heeft de 20ste editie van BrandZ Most Valuable Global Brands gelanceerd, gebaseerd op consumentenpercepties en financiële prestaties. In de afgelopen 20 jaar stonden verschillende Nederlandse merken in de Global Top 100. Dit jaar staat Booking.com er voor het eerst in (op 89). Vorige maand werd bekend dat zij hun titel als waardevolste Nederlandse merk wisten te behouden.
▼
De Global Top 100 bestaat nu voor 82% uit Amerikaanse merken. Een stijging van de Chinese merken zou hier verandering in kunnen brengen. Chinese merken hebben hun waarde in de afgelopen 20 jaar ook verdubbeld en zijn hierdoor goed voor 6% van de totale waarde van de Global Top 100. De verschuivingen zijn ten koste gegaan van Europese merken, die momenteel slechts 7% van de Global Top 100 uitmaken ten opzichte van 26% in 2006.
Waardevolste bezit
Martin Guerrieria, Head of Kantar BrandZ, zegt over de ranking: ‘Zelfs tijdens economische crises hebben ’s werelds meest waardevolle merken het over 20 jaar consequent beter gedaan dan de S&P 500 en MSCI World Index. Een onweerlegbaar bewijs van de waarde van marketing. Een merk is het waardevolste bezit van een bedrijf, en het laatste wat bedrijven moeten doen als reactie op marktschokken is het verminderen van marketinginvesteringen.’
Spotify
Buiten de VS-merken is er winst voor het Zweedse Spotify, dat opnieuw de Global Top 100 binnenkomt op 76, India’s Airtel, het snelst groeiende telecommerk ter wereld, de Argentijnse retailer Mercado Libre, het enige Latijns-Amerikaanse merk in de Global Top 100, de Spaanse retailer Zara, die vijf plaatsen steeg naar de 65ste plaats en het Canadese RBC, dat de grootste groei van de merkwaarde op jaarbasis kende (43%) van alle merken in de financiële dienstverlening buiten de VS.
Innovators
Merken die hun categorie op de kop hebben gezet of zichzelf opnieuw hebben uitgevonden, zijn goed voor bijna driekwart (71%) van de incrementele $ 9,3 miljard aan waarde binnen de Global Top 100. Ook het Nederlandse Booking.com hoort daarbij. Het merk heeft zijn diensten uitgebreid naar vluchten, autoverhuur en restaurantreserveringen, wat resulteert in een alles-in-één reiservaring voor consumenten.
Martin Guerrieria: ‘Innovators die bijblijven met de behoeften van de consument of die volledig herdefiniëren, zijn de merken die de Global Top 100 de afgelopen twee decennia fundamenteel hebben hervormd – denk aan Uber, Booking.com en nu ChatGPT. De succesvolste – zoals Apple, Amazon, Google en Microsoft – zijn allang afgestapt van hun oorspronkelijke productbasis.’
Apple op 1
In totaal heeft de Global Top 100 een recordmerkwaarde van $ 10,7 biljoen bereikt, een stijging van 29% op ten opzichte van vorig jaar. Dat is te danken aan technologiegedreven, innovatieve merken die de afgelopen 20 jaar het grootste deel van de waardestijging in alle sectoren hebben geleverd.
- Apple behoudt zijn toppositie voor het vierde jaar met een merkwaarde van $ 1.3 biljoen, een stijging van 28% ten opzichte van afgelopen jaar. Apple, het enige merk van een biljoen dollar in de ranglijst, vertegenwoordigt meer dan 12% van de totale waarde van de Global Top 100.
- ChatGPT staat op de 60ste plaats, de hoogste nieuwkomer sinds NVIDIA in 2021, maar het kan te maken krijgen met sterke concurrentie als merken als Google en Microsoft reageren op het first-mover-voordeel.
- De merkwaarde van Amazon is met 50% gestegen tot $ 866 miljard, dankzij de sterke positionering rond gemak en betaalbaarheid, waardoor het kan gedijen in een uitdagende economie.
- Instagram en TikTok hebben een grote groei geboekt van respectievelijk 101% en 25%. Ze weerspiegelen de voortdurende invloed van sociale media op consumentengewoonten.
Nog meer trends:
- Retail zette zijn post-pandemische opmars voort, met een totale groei van de merkwaarde van 48%.
- Daarentegen bleven de merkwaarden in consumentencategorieën zoals kleding (0%), eten en drinken (-1%) en persoonlijke verzorging (-5%) gelijk of ze daalden, hoewel merken als Uniqlo, Coca-Cola en Dove het allemaal beter doen dan concurrenten.
- Alcohol (-11%) staat onder druk door verminderde consumptie, vooral onder jongere generaties die zich in plaats daarvan richtten op gezondheid en welzijn, waaronder een verhoogde consumptie van alcoholarme/vrije dranken.
- De luxesector, een van de weinige sectoren die tijdens de pandemiejaren is gegroeid, is in 2025 met 2% gedaald. Dit is deels te wijten aan de zwakkere vraag in China, waar de consument meer voorkeur heeft voor levensstijl in plaats van statussymbolen.