Vrouwensport in de lift – ook voor sponsors

Door Jan Roekens | 24-06-2025

Uit onderzoek van Nielsen Sports, in samenwerking met SponsorRingen, blijkt dat vrouwen onder de 30 jaar steeds vaker interesse tonen in vrouwensport dan oudere generaties. Die ontwikkeling gaat gepaard met toenemende zichtbaarheid, een groeiend publiek en sterke sportieve prestaties.

De prestaties van Nederlandse sporters dragen bij aan de ontwikkelingen van de vrouwensport. Nederlandse vrouwen behoren tot de absolute wereldtop in tal van disciplines. Op de Olympische Spelen van 2024 behaalden vrouwelijke atleten samen meer medailles dan hun mannelijke collega’s.
De belangstelling voor vrouwensportevenementen, live en via media, is tussen 2022 en 2024 toegenomen. Een belangrijke groeiende doelgroep zijn vrouwen onder de 30 jaar. Hun interesse voor vrouwensport is in de afgelopen twee jaar met bijna 25% toegenomen. Doordat vrouwensport een groeiende jonge doelgroep bereikt, wordt het ook een steeds interessanter domein voor sponsors en mediabedrijven.

Internationale beweging

Internationaal zijn vergelijkbare bewegingen zichtbaar. In de Verenigde Staten brak de WNBA (vrouwenbasketbalcompetitie) dit jaar records in toeschouwersaantallen, merchandising en mediawaarde. Als sterkst groeiende merk in Amerika, zelfs boven AI-merken als Microsoft Copilot en Gemini, groeien de mediarechten van 57 miljoen in 2025 naar 200 miljoen in 2026. Grote internationale merken kiezen steeds vaker voor een sponsorship in vrouwensport. Zo is Amazon vorig jaar partner geworden van UEFA, waarbij ze specifiek de rechten hebben gekocht van de Europese vrouwenvoetbalcompetities. Ook hier zijn jongere doelgroepen – met name vrouwen – de drijvende kracht achter de groei.

Meer deelname en zichtbaarheid

In Nederland kiezen steeds meer merken specifiek voor sponsoring van vrouwensport. Uit het onderzoek blijkt dat DHL een succesvol voorbeeld is, met de sponsoring van de nationale vrouwenteams in verschillende sporten. Ook is Eurojackpot onlangs de nieuwe – met naam verbonden – sponsor van de Vrouwen Eredivisie geworden.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?