Wereldwijd zorgt COVID-19 voor een versnelde digitalisering van de werkwijze bij bedrijven en instellingen. 75 procent van de leidinggevenden in informatietechnologie (IT) verwacht namelijk dat medewerkers niet meer terug willen naar de manier waarop voor de coronacrisis werd gewerkt.
72 procent van de IT-managers denkt dan ook dat de razendsnelle overgang naar thuiswerken zorgt voor een versnelling van de digitale transformatie in de organisatie. 44 procent van hen denkt dat deze transitie door de coronacrisis meer dan een jaar naar voren is gehaald.
Dat blijkt uit een onderzoek onder 3.770 IT-besluitvormers in organisaties met minimaal 250 medewerkers in de Verenigde Staten van Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk en Nederland. De onderzoeksdeelnemers zijn onder meer werkzaam in de financiële dienstverlening, zorg & life sciences, telecommunicatie & mediatechnologie, professionele dienstverlening, productie en detailhandel. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Censuswide in opdracht van IT-dienstverlener Citrix.
Overgang naar thuiswerken
Door de COVID-19-pandemie is thuiswerken bij veel organisaties in zeer korte tijd ingevoerd voor het grootste deel van hun werknemers. Dat heeft verschillende uitdagingen opgeleverd op het gebied van beveiliging en prestaties. Maar toch verwacht driekwart van de leidinggevende IT’ers dat werknemers de nieuw verworven vrijheid niet snel meer willen opgeven. Organisaties moeten zich daarom snel aanpassen aan dit nieuwe model.
Kantoorleven naar digitale ervaring
“In enkele dagen tijd is in maart 2020 het kantoorleven veranderd van een fysieke beleving naar een digitale ervaring”, duidt Peter van Leest, regional director Benelux bij Citrix. “Dit onderzoek laat zien dat IT-teams die uitdaging overal ter wereld voortvarend hebben opgepakt. De volgende stap is ervoor te zorgen dat de huidige situatie ook op langere termijn houdbaar en effectief blijft, ook als we langzaamaan een deel van de medewerkers weer naar kantoor laten komen. De schok die dit teweeg heeft gebracht in de zakenwereld, zorgt er waarschijnlijk voor dat we nu toegaan naar een echte hybride werkomgeving. Het is aan de IT-teams en hun businesspartners om ervoor te zorgen dat mensen in die omgeving soepel, veilig en flexibel kunnen werken.”
Transitie in Nederland relatief soepel verlopen
Nederland was – samen met Finland – sowieso al Europees kampioen thuiswerken. Dat blijkt uit een onderzoek uit 2019 van Eurostat, een directoraat-generaal van de Europese Unie dat belast is met het opmaken van statistieken. Dat verklaart wellicht dat de overgang naar thuiswerken voor Nederlanders relatief soepel is verlopen. Slechts 39 procent van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek van Citrix noemt de overgang in enige mate problematisch, tegen 61 procent gemiddeld wereldwijd. 46 procent van de Nederlanders benoemt de overgang zelfs als naadloos, tegen 9 procent gemiddeld.
Een gevolg van de ervaringen met massaal thuiswerken is dat inmiddels wereldwijd 62 procent van alle IT-leidinggevenden overweegt hun eigen fysieke infrastructuur terug te schalen en over te stappen naar een cloud-model. 42 procent wil een digitale werkomgeving introduceren en 44 procent kijkt naar public cloud services om ook op langere termijn werken op afstand mogelijk te maken.
IT-teams belangrijker
“Deze crisis heeft de IT-teams – toch vaak de onzichtbare helden van een organisatie – plots helemaal op de voorgrond gezet”, zegt Peter van Leest. “Uit ons onderzoek blijkt dat de reputatie en de zichtbaarheid van de IT-afdeling ingrijpend is veranderd, nu het voortbestaan van de organisatie zo afhankelijk blijkt te zijn van digitale oplossingen en een betrouwbare IT-infrastructuur. 77 procent van de leidinggevenden in IT geeft in het onderzoek aan dat IT in de organisatie op dit moment wordt beschouwd als business critical.”
Uitdagingen van de versnelde digitale transformatie
De snelle verandering heeft ook uitdagingen blootgelegd. Ruim de helft van de Nederlandse IT-managers maakt zich zorgen om de veiligheid van data, nu zo veel medewerkers thuiswerken. Bovendien zag ruim 65 procent de afgelopen tijd méér software geïnstalleerd worden die niet vooraf door IT is goedgekeurd. Opvallend is ook dat met name in Nederland – 30 procent tegenover 26 procent wereldwijd – wordt aangegeven dat de IT-teams eigenlijk te klein zijn om deze crisis op een goede manier op te vangen. De uiteindelijke gebruikers in Nederland hebben duidelijk moeite (22%) met de vele verschillende communicatiemiddelen en kanalen die ze plots moesten leren beheersen – terwijl technische ondersteuning juist onder deze omstandigheden vaak moeilijk bereikbaar was.
Bron: CustomerTalk, 3 juni 2020