Data van Ipsos laten zien dat een meerderheid van de Nederlanders actief op zoek gaat naar nieuwscontent van bronnen die ze vertrouwen, maar dat slechts een kleine groep bereid is om te betalen voor betrouwbaar nieuws. En als het gaat om het herkennen van ‘fake news’, dan hebben we veel meer vertrouwen in ons eigen vermogen dan in dat van medeburgers.
Slechts 21% van alle Nederlanders denkt dat andere Nederlanders het verschil tussen fake en echt nieuws herkennen, terwijl 54% zegt zelf het verschil te herkennen. Wereldwijd zegt 58% van alle burgers fake-nieuws te kunnen onderscheiden van echt nieuws, terwijl maar 30% zegt dat ook anderen in hun land dat verschil zien.
71% van alle Nederlanders onderschrijft de stelling dat ze ‘ervoor zorgen dat het nieuws dat ze consumeren van een bron komt die ze vertrouwen’.
Wereldwijd zegt 82% dat te doen. Het probleem hierbij is echter wel dat burgers nieuwsbronnen als ‘betrouwbaar’ bestempelen wanneer de content daarvan als ‘waar’ gezien wordt; in veel gevallen percipiëren burgers nieuwsbronnen als betrouwbaar omdat ze hun kijk op de wereld bevestigen.