‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Met als doel om inzicht te geven in het leven van de ‘quarantaine consument’ op korte termijn, en een basis te leggen voor waarde creatie op de midden-lange termijn. Deze week ‘Hoe we ontspannen tijdens de lockdown?’
Een groot deel van Nederland zit ondertussen alweer zeven weken thuis. Voor velen van ons zijn de grenzen tussen privé tijd en werktijd vager dan ooit. Hoe zorgen we ervoor dat we dan toch ontspannen? Wat doen we om te ontspannen, welke spullen halen we daarvoor in huis, en wat missen we eigenlijk het meest nu uitgaan voorlopig niet meer mogelijk is?
In de rapportage worden niet alleen alle inzichten en conclusies gedeeld, we leggen ook 3 vragen voor om over na te denken in aanloop naar de 1,5 meter samenleving:
- Wanneer werk en privé in zowel tijd als plek door elkaar lopen omdat we vaker thuis (moeten) werken, hoe zorgen we er dan voor we kunnen ontspannen?
- We hebben een voldaan gevoel nodig, dat is lastiger te bereiken in een monotoon leven. Hoe zorgen we voor voldoende variatie in ons dagelijks leven?
- Tijdens de lockdown herontdekken we oude waardes en groeit de waardering voor de kleine dingen in het leven. Hoe zorgen we ervoor dat we dat vasthouden?
Enkele conclusies uit het rapport
1. We missen structuur: geen afbakening in tijd en plek
De dagen lijken meer op elkaar, werk en privétijd lopen in elkaar over. Dat wordt versterkt door de afwezigheid in een duidelijk werk- en thuisplek: je werkt waar je je ook wilt ontspannen. En wanneer je met veel mensen in hetzelfde huis zit, is het lastig om wat ruimte voor jezelf te vinden.
2. We hebben meer taken en verantwoordelijkheden
Dat geldt in elk geval voor gezinnen. Waar werk thuis vaak gewoon doorgaat, moeten er kinderen vermaakt worden, wordt er bijles gegeven en zijn er meer huishoudelijke taken om te verdelen. Kleine of schoolgaande kinderen in huis, betekent in de regel weinig tijd voor ontspanning.
3. Voor veel mensen is het lastig om nu rust en ontspanning te vinden
In deze lockdown kan het lastig zijn om een moment – en plek – voor jezelf te vinden. We worden continue afgeleid door huisgenoten, kunnen lastig afstand doen van andere activiteiten en zitten veel op elkaars lip. En heb je even rust, zijn er vaak ook nog zorgen die een echt ontspannen gevoel in de weg zitten.
4. Een eentonig bestaan zorgt voor meer verveling en minder voldoening
Een monotoon leven is saaier, vinden veel mensen. Er is weinig afwisseling in de activiteiten die we (kunnen) doen en de prikkels die we verwerken. Daarmee wordt alles vlakker en is het ook lastiger om echt te ontspannen en te genieten.
5. In onze vrije tijd zoeken we activiteiten die ons een voldaan gevoel opleveren.
We gaan naar buiten om te sporten, om een eind te wandelen of fietsen, ruimen de zolder op of gaan klussen. In een wereld waarin veel aspecten van het leven in elkaar worden geschoven (werk/privé/huishouden/zorg), vinden we het prettig iets te doen dat een concreet resultaat oplevert.
6. We waarderen het diepgaande contact maar missen tegelijkertijd het contact met een breder sociaal netwerk
Quality time met het gezin of een select aantal mensen wordt gewaardeerd. Deze relaties worden, ondanks de spanningen die soms ontstaan doordat we veel op elkaars lip zitten, versterkt tijdens de lockdown. Maar ondanks deze hechte re laties, missen we het contact een breder (en vaak gevarieerdere) groep mensen: vrienden, verdere familie, collega’s en sportmaatjes.
7. Een minder hectisch bestaan, dat is het voornemen voor de toekomst
De lockdown dwingt ons te vertragen en ons leven te versimpelen, en dat en bevalt ons prima. We hebben minder te kiezen als het om de invulling van vrije tijd, en daarmee nemen we meer de tijd voor hetgeen dat overblijft. Minder volle agenda’s en meer gerichte tijd voor hetgeen we leuk en belangrijk vinden, als we dat nou eens vast wisten te houden als we straks de lockdown langzaam af kunnen bouwen.
Over het onderzoek
Hoe is het met Nederland? is een initiatief van Branddoctors & Respondenten.nl. Kwantitatieve data zijn gebaseerd op een selecte steekproef onder n=300 Nederlanders, quotes uit een online community onderzoek. Het veldwerk heeft plaats gevonden in de week van 20 april 2020.
Lees de gehele rapportage op de websites van Branddoctors en Respondenten.nl.
Bron: Respondenten.nl, Branddoctors, 13 mei 2020