‘Hoe is het met Nederland?’ is een gezamenlijk initiatief van Branddoctors en Respondenten.nl. Met dit initiatief brengen ze de veranderende behoeftes en gedragingen van de Nederlandse consument tijdens de coronacrisis in kaart. Met als doel om inzicht te geven in het leven van de ‘quarantaine consument’ op korte termijn, en een basis te leggen voor waarde creatie op de midden-lange termijn. Deze week ‘Hoe blijven we in beweging tijdens de lockdown?’
Opeens zijn we allemaal aan huis gebonden. Ga zo min mogelijk naar buiten, is het devies in tijden van corona. Maar minder bewegingsvrijheid heeft een grote impact op ons welzijn: sport en bewegen hebben we simpelweg nodig om ons fysiek en mentaal goed te voelen.
Hoe gaan we daar mee om? In de rapportage worden niet alleen alle inzichten en conclusies gedeeld, we leggen ook 3 vragen voor om over na te denken in aanloop naar de 1,5 meter samenleving. Want straks weer in beweging komen, gaat over meer dan alleen fysieke bewegingsruimte.
De inzichten en resultaten van dit onderzoek leggen 3 vragen voor onze toekomstige (1,5 meter) samenleving bloot, die zinvol zijn om mee te nemen in de aanloop naar de periode na deze lock down:
Hoe zorg je voor sociale interactie rondom het sporten?
Het sociale aspect van sporten wordt in deze tijd het meeste gemist. Niet alleen in teamverband, maar ook de sfeer, de saamhorigheid en de mogelijkheid om elkaar aan te moedigen en te motiveren. Hoe richt je dat in binnen de 1,5 meter samenleving?
Wanneer je een online alternatief biedt, hoe zorg je dan voor echt een persoonlijke ervaring?
De grootste barrière om online sportlessen te volgen, is het ontbreken van een persoonlijke ervaring. Dat gaat verder dan alleen de gezelligheid van samen sporten, maar ook over kwalitatieve en persoonlijke begeleiding; en de motivatie van een docent of sportmaatjes als stok achter de deur. Hoe implementeer je deze aspecten wel in een online alternatief?
Hoe houden we mindful bewegen als gezonde afwisseling in het dagelijks leven vast?
In een wereld die (bijna) tot stilstand is gekomen, zijn we ook rustiger gaan bewegen. Minder fanatiek sporten, minder competitie, maar vaker naar buiten om te genieten van de natuur en recreatief te fietsen of wandelen. Hoe houden we dat vast, als straks de kinderen weer naar school gaan en ons gewone (werk)leven wordt hervat?
Lees de volledige rapportage via de website van Branddoctors en Respondenten.nl.
Over het onderzoek
Hoe is het met Nederland? is een initiatief van Branddoctors & Respondenten.nl. Kwantitatieve data zijn gebaseerd op een selecte steekproef onder n=300 Nederlanders, quotes uit een online community onderzoek. Het veldwerk heeft plaats gevonden in de week van 13 april 2020.
Lees de gehele rapportage op de websites van Branddoctors en Respondenten.nl.
Bron: Respondenten.nl, Branddoctors, 13 mei 2020