Sint bezoekt half Nederland

Door Jan Roekens | 01-12-2020

Bijna de helft van de Nederlanders gaat Sinterklaas vieren. Binnen de richtlijnen en liefst zo ‘normaal’ mogelijk. Dat is goed nieuws voor de retailsector, vooral die in levensmiddelen, cadeaus, puzzels en spellen. Opvallend is dat de verwachte drukte niet alleen online zal zijn.

Uit de Monitor Consumentengedrag van Validators blijkt dat ook de winkels en winkelstraten drukker zullen zijn deze weken. De feestdagen worden door consumenten gezien als reden om er toch even op uit te trekken. En voor binnen geldt dat steeds meer Nederlanders een versoepeling willen van de regels voor het aantal bezoekers dat je thuis mag ontvangen.

Sinterklaas heeft met zijn coronaproof intocht mogelijk een toon gezet. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) zegt Sinterklaas te gaan vieren en de meesten zeggen zich daarbij aan de richtlijnen te houden. Voor 20% is dat geen enkel probleem.

Ongeveer 10% van de mensen die pakjesavond normaal wel vieren, geeft aan het dit jaar niet te zullen doen. Dit geldt sterker voor Nederlanders met een onzekere werksituatie. 18% van hen viert dit jaar geen pakjesavond, terwijl ze dat normaal gesproken wel zouden doen. Hun onzekere financiële situatie lijkt hierin een rol te spelen.

Toch naar de winkel

In aanloop naar de feestdagen hebben e-tailers consumenten opgeroepen om op tijd te bestellen. Sinds het begin van de coronacrisis besteedt gemiddeld al een kwart van de consumenten meer tijd aan online winkelen. Door Sinterklaas kan dit aandeel flink oplopen. Ruim 40% van de consumenten zegt namelijk zich online op sinterklaascadeaus te oriënteren en deze ook zoveel mogelijk online te bestellen. 44% van de sinterklaasvierders gaat toch naar de winkel. Vooral 55-plussers doen dat.

Voor de retailsector zijn de vooruitzichten voor de decembermaand dus voorzichtig positief. De uitgaven die consumenten doen voor cadeaus en eten en drinken blijven in de Monitor Consumentengedrag op hetzelfde peil als de afgelopen maanden. Een klein deel van de Nederlanders verwacht bovendien voor pakjesavond meer uit te geven aan cadeaus en eten en drinken dan andere jaren.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?