Consument blijft ook nu goede doelen steunen

Door Jan Roekens | 15-04-2020

Dat blijkt uit een representatieve peiling van MarketResponse onder ruim vijfhonderd Nederlanders. De Nederlandse consument blijft ondanks de coronacrisis goede doelen op hetzelfde niveau als voorheen ondersteunen met donaties.


Een overgrote meerderheid van maar liefst 87% zegt het geefgedrag niet aan te passen.

 Van de 13% die het donatiegedrag wel aanpast geeft de helft (6% van het totaal) aan juist een ander goed doel te gaan steunen. Bovendien kiest 5% ervoor hun huidige goede doelen meer te steunen. Slechts 3% geeft aan de huidige goede doelen minder te gaan steunen. Goed nieuws voor goede doelen die hoe dan ook inkomsten mislopen doordat er op dit moment niet huis-aan-huis gecollecteerd kan worden.

Nieuwe manieren voor steun aan goede doelen

Verder ziet 20% van de ondervraagden daadwerkelijk andere, nieuwe manieren voor maatschappelijke ondersteuning. Het gaat dan vooral om concrete zaken zoals het steunen van de Voedselbank, boodschappen doen voor een ander een kaartje sturen en kopen bij lokale bedrijven. Ook worden zaken als giften via apps en online donaties genoemd, nu de traditionele collectant vanwege de coronacrisis uit het straatbeeld is verdwenen.

Leveren van maatschappelijke bijdrage

Het ziet ernaar uit dat de crisis veel mensen doet inzien dat vrijwilligerswerk of anderszins een bijdrage leveren noodzakelijk is en zelfvoldoening op kan leveren. Zo geeft één op de vijf ondervraagden aan nu anders tegen vrijwilligerswerk en het leveren van een maatschappelijke bijdrage aan te kijken.

Gevoel van meer willen doen

In antwoord op open vragen hierover zeggen respondenten onder meer: “Ik heb nog meer ervaren dat kleine bijdragen belangrijker zijn dan grote. Normaal te druk met onze eigen dingen en nooit bij stilgestaan dat buiten je eigen kring anderen ook blij worden van mijn hulp. Omdat er een innerlijk gevoel van meer willen doen voor mensen met problemen bestaat. We moeten verdraagzamer zijn en goed om ons heen kijken wie er steun nodig heeft en die ook leveren. Mooi dat mensen die nu thuis zitten zich toch nuttig willen maken.”

Bron: Persbericht MarketResponse, 9 april 2020

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?