9 op de 10 Nederlanders denkt dat het voortbestaan van lokale en kleinschalige ondernemers in gevaar komt door de Coronacrisis, blijkt uit onderzoek van MeMo².
Door de Coronacrisis heerst er de nodige onzekerheid. Het openbare leven ligt op zijn gat en Nederland moet zoveel mogelijk binnen blijven, wat zijn stempel zal drukken op de economie. De lokale ondernemer voelt dat helaas ook en dat wordt onderstreept door de zorgen onder de Nederlandse bevolking. 90% van de Nederlanders is namelijk bang dat het voortbestaan van deze lokale/kleinschalige ondernemers in gevaar komt.
De Nederlander zit echter niet stil en wil dan ook deze ondernemers steunen. Dat blijkt uit cijfers van MeMo² dat razendsnel onderzoek heeft kunnen doen naar dit onderwerp met zijn eigen meetplatform THX. Hoe ziet deze steun er dan uit? ‘Het afhalen van eten om de lokale ondernemer de helpende hand te bieden, wordt vooral genoemd door de Nederlanders’, vertelt Johan Goedhart, Director Product & Platform van MeMo².
Steun voor lokale ondernemer
Dat een crisis en onzekere tijden kunnen leiden tot solidariteit, blijkt wel uit het volgende. Maar liefst 86% van de Nederlanders staat er namelijk voor open om lokale ondernemers te helpen tijdens de Coronacrisis. 15% van de bevolking heeft zelfs al een lokale onderneming gesteund. De wil om dit soort ondernemers te helpen, vertaalt zich onder meer in het kopen van een tegoedbon voor de lokale horeca (34%), aanschaffen van voedselpakketten die producten bevatten van lokale en kleinschalige ondernemers (60%) en het afhalen van eten (74%).
Het gros van de Nederlandse bevolking doet dit ook met de intrinsieke motivatie om hun steentje bij te dragen aan lokale ondernemers (90%). Persoonlijke voordelen als gemak en geld spelen slechts een kleine rol in de beweegredenen.
De initiatieven die de lokale ondernemers moeten steunen kunnen nog wel winst behalen op het vlak van bekendheid. 40% van de Nederlanders is namelijk nog niet bekend met dit soort initiatieven. Goedhart vertelt dat een derde ook niet weet hóe ze ondernemers kunnen steunen. ‘Meer bekendheid van lokale initiatieven kan de kleine ondernemers in ons land dan ook echt verder helpen’, stelt Goedhart tot slot.
Onderzoek via MeMo²-platform THX.
THX. is het nieuwe researchplatform van onderzoeksbureau MeMo². Via de THX.-app wordt onderzoek gedaan naar de effectiviteit van crossmediale campagnes van Nederlandse adverteerders en worden aan de hand van zeer korte surveys (‘one minute trackers’) vliegensvlug consumenteninzichten verworven. THX. heeft momenteel meer dan tweeduizend actieve gebruikers, waardoor soms al binnen tien minuten consumenteninzichten kunnen worden verworven onder een representatief sample van de samenleving. Aan dit onderzoek naar de zorgen over lokale/kleinschalige ondernemers hebben 1000 Nederlanders deelgenomen.
Bron: Persbericht MeMo2, 25 maart 2020