In december 2019 zijn de Nederlandse radiozenders veel online bezocht: NPO Radio 2 bereikt in de maand van de Top 2000 maar liefst 28% van de doelgroep 25-54 jaar met hun website en app. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2019, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag in Nederland wordt onderzocht.
Ook SkyRadio is populair in hun non-stop kerstmuziek decembermaand. Opvallend is ook de stijging van Radio10 met een alternatieve Top 4000. NPO 3FM stijgt door hun Serious Request actie.
Van de online videodiensten behoudt YouTube de koppositie, maar Netflix stijgt verder naar 38% bereik in december 2019 (5.551.000 personen, leeftijd 13 jaar en ouder). De in september gestarte videodienst Disney+ behaalt in december haar hoogste online maandbereik van 18%. Ook de Nederlandse aanbieders NPO Start en Ziggo GO/TV bereiken meer dan 30% van de Nederlanders op hun smartphone, tablet en/of PC/Laptop. KIJK.nl (13%) stijgt heel sterk in online bereik en ook Videoland (11%) maakt een sprong ten opzichte van twee jaar eerder.
Betreft sociale media merken voeren ook in 2019 Facebook en Instagram de ranglijsten aan. Het bereik van Instagram groeit sterk: het sociale mediaplatform bereikt in december 57% van de Nederlanders (leeftijd 13+), ten opzichte van 38% in 2017.
Ook Snapchat maakt een sterke groei door en bereikt inmiddels in december 18% van de Nederlanders (leeftijd 13+). Er is een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van de Facebook app onder jongeren (13-24 jaar): het gemiddeld dag-bereik op de smartphone daalt van 51% in december 2014 naar 31% in december 2019. De apps van Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren op smartphones.
De Nederlandse online retailers Bol.com (81%) en Coolblue (29%) maken de grootste stijging in online bereik door ten opzichte van december 2017. Aliexpress en Amazon groeien ook beiden maar minder sterk.
Onder nieuwsmerken werd AD in december 2019 het meest bezocht (55%). NOS stijgt net boven NU.nl naar 52% en Telegraaf volgt met 44% bereik kort erop.
In 2019 is het belang van de smartphone verder gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder wordt 61% van alle bezoeken besteed op de smartphone. Ten opzichte van eerdere jaren is die stijging op smartphone vooral ten koste gegaan van bezoeken op de PC/Laptop.
Het online smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) stabiel gebleven. Zij besteden het hoogst aantal bezoeken op hun smartphone maar onder 35-49 jarigen is het aandeel van hun bezoeken inmiddels gelijk verdeeld: onder beide leeftijdsgroepen is tweederde van hun online bezoeken op de smartphone geweest. Onder vijftigplussers zien we het online bereik op smartphone en tablet verder groeien, hoewel zij relatief gezien het minst gebruik maken van deze mobiele apparaten.
Bekijk voor de infographic de bijlage.
Bron: Persbericht GfK, 26 februari 2020