GivingTuesday, de wereldwijde actiedag om elkaar te helpen, blijkt ook in Nederland een enorm potentieel te hebben. De eerste editie in 2019 (met een mediabudget van 0 euro) leverde direct een bekendheid van 7% op.
Daarmee zijn de initiatiefnemers, Jordan van Bergen en Theo Hesen, heel tevreden. DirectResearch heeft een representatief onderzoek uitgevoerd onder de Nederlander naar de bekendheid, waardering en mogelijkheden van GivingTuesday.
Doorvragen naar het concept van GivingTuesday toont aan dat er vooral onder jongvolwassenen (18-30 jaar) en dertigers een enorm potentieel is.
- Maar liefst 64 % van de jongvolwassenen vindt het goed dat GivingTuesday ook in Nederland gestart is. Onder dertigers is dit 46 %. Voor gemiddeld Nederland is dit 37 %.
- Op de stelling: GivingTuesday heeft een positief effect op het om en aan elkaar geven rond de decemberfeestdagen is 51 % van de jongvolwassen en 40 % van de dertigers positief.
- Op de stelling: het is goed dat er een tegenbeweging is tegen Black Friday is 54 % van de jongvolwassenen positief en 51 % van de dertigers.
- Gevraagd naar de toegevoegde waarde van GivingTuesday gaan jongvolwassenen voor 46 % positief en dertigers voor 33 %. Op een gemiddelde van 29 %
- Jongvolwassenen vinden het voor 19 % noodzakelijk dat GivingTuesday er is, dertigers zelfs voor 24 %. Voor Nederland staat dat op 17 %.
- GivingTuesday is een overgewaaide hype uit Amerika vindt 63 % van de jongvolwassenen en 78 % van de dertigers. Niks mis mee: men ervaart GivingTuesday toch erg positief.
- 25 % van de jongvolwassenen wil zich tijdens GivingTuesday waarschijnlijk inzetten voor een ander. Onder de dertigers is dat 16 %. Voor heel Nederland 18+ komen we op 15 %. Dat zijn maar liefst ruim 2.000.000 mensen.
De initiatiefnemers en het GivingTuesday team zijn volop bezig met de 2020 editie. Na Black Friday en Cyber Monday vindt GivingTuesday dit jaar plaats op dinsdag 1 december 2020. GivingTuesday markeert daarmee het begin van het geefseizoen, de tijd van Sinterklaas en Kerst. Afgelopen jaar deden meer dan 275 goede doelen en organisaties mee met GivingTuesday en is er meer dan 300 duizend euro gedoneerd aan non-profits tijdens #GivingTuesdayNL. Ook in de landelijke media werd ruim aandacht besteed aan GivingTuesday. Een geweldig uitgangspunt voor 2020 aldus de organisatoren.
Bron: Persbericht DirectResearch, 27 februari 2020