In de Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU komt steeds duidelijk naar voren dat de grootste effecten van covid ontstaan bij mensen onder de 35 jaar. Dat is voor marketeers goed om te weten.
Bijna de helft van de jongeren (49%) heeft moeite met zichzelf te vermaken. Dit percentage was gedurende de coronacrisis nog niet eerder zo hoog. Het verschil met mensen boven de 35 jaar is groot. Van de oudere groep heeft amper een kwart (24%) moeite zichzelf te vermaken.
Jongeren geven meer geld uit aan entertainment. Ruim een kwart besteedt het aan online hobby’s; boven de 35 ligt dit percentage op 9%. Zes op de tien jongeren besteden geld dat ze overhouden aan online eten (boven de 35 jaar een op de vijf) en 43% van de jongeren besteedt meer tijd aan online winkelen dan voor de coronacrisis (in de groep 35+ is dit 34%).
Jongeren storten zich ook op media voor vermaak. Meer dan de helft van de jongeren besteedt meer tijd aan digitaal entertainment, zoals Netflix en gamen, dan voor de coronacrisis. Boven de 35 jaar geldt dit voor nog niet eens een kwart van de mensen (23%). Het percentage mensen dat meer gebruik maakt van Instagram dan voor de coronacrisis is onder jongeren 31% hoger dan bij mensen boven de 35. Bij Facebook is dit verschil 27%, bij films en seriekanalen, zoals Netflix, is dit 27%, en bij YouTube 22%. Zelfs het percentage dat meer de online krant leest dan voor de coronacrisis ligt onder jongeren hoger dan bij mensen boven de 35 (respectievelijk 31% en 25%).
Jongeren besteden uit pure verveling ook meer tijd aan traditionele media. De groep die meer tijd besteedt aan papieren tijdschriften, radio en lineair TV kijken is groter bij -35 dan bij +35. Alleen de papieren krant is populairder bij 35+.