In 2020 stuurden Nederlanders bijna 23 miljoen online aankopen terug. In de categorie kleding ging zelfs een derde van de bestellingen retour. De belangrijkste reden hiervoor is dat aankopen niet voldoen aan de verwachtingen. Dit blijkt uit E-commerce Aftersales, een onderzoek van Multiscope.
In totaal werd 7% van alle online bestellingen deels of in zijn geheel geretourneerd. Bijna de helft (46%) van de online bestellers stuurde het afgelopen jaar één of meer bestellingen terug. Zij retourneerden gemiddeld bijna vier pakketjes per persoon.
Kleding, schoenen en modeaccessoires stuurde men het vaakst terug. Eenderde (34%) van de bestellingen in deze categorie ging gedeeltelijk of geheel retour. Vervoermiddelen en accessoires werden in 10% van de gevallen teruggestuurd. Elektronica (9%) en huis- en tuinartikelen (7%) volgen.
De voornaamste reden voor retour is dat de bestelling niet voldoet aan de verwachting (43%). Eenvijfde (21%) bestelde meerdere versies, zoals verschillende maten of kleuren, om vervolgens thuis te kunnen kiezen. Ook gaf 17% aan dat de maat niet goed was en de aankoop om die reden retour ging.