De reclame ‘Freddie’ van Staatsloterij en TBWANEBOKO wint Ster Gouden Loeki 2019! De uitslag kwam tot stand voor 50% door het publiekspanel van GfK en 50% door het Nederlands publiek. Validators bracht voorafgaand aan de uitslag nog een voorspelling uit.
HOE WERKT DE STER GOUDEN LOEKI?
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste, populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GFK voorgelegd, met als resultaat deze mooie top 10. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek.
DE TOP TIEN
- ‘Freddie’ van Staatsloterij en TBWANEBOKO
- ‘Donald Duck’ van Disneyland Paris en BETC Paris
- ‘Een onvergetelijke Kerst’ van Albert Heijn en TBWANEBOKO
- ‘Kerst’ van Jumbo en Alfred International
- ‘Ik zorg’ van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport & Publicis Amsterdam
- ‘Vaas’ van OHRA en Joe Public
- ‘Goed eten is samen eten’ van PLUS en J. Walter Thompson Amsterdam
- ‘Gele hesjes’ van OHRA en Joe Public
- ‘Dream Further’ van Nike en Wieden + Kennedy Portland
- ‘Zomereenzaamheid’ van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport & Publicis Amsterdam
Voorspelling
Aan de vooravond van de uitreiking van de Ster Gouden Loeki 2019 heeft Validators in samenwerking met Panel Inzicht een voorspelling gedaan over de commercial die er als beste in weet te slagen emotie op te wekken. Dit jaar is ook speciaal gebruik gemaakt van een facial coding techniek, waarbij gezicht expressie wordt gecombineerd met A.I.
Volgens deze voorspelling maakte Albert Heijn met haar kerstcommercial de grootste kans op de Gouden Loeki. Daarbij werd de grootgrutter op de hielen gezeten door Disneyland Paris. De commercial van de Staatsloterij eindigde in dit onderzoek op een derde plaats.
EMOTIES EN BELEVING REALTIME METEN VOOR INZICHT OP SCÈNE NIVEAU
Met EmotionFlow analyseerde Validators de gezichtsuitdrukkingen met behulp van Facial Coding en Artificial Intelligence. Je leest dan de emotie realtime af op het moment dat het publiek naar een commercial kijkt. Het is een mooie manier om neuro-onderzoek te doen onder een hoge steekproef, waarbij mensen ook nog eens in natuurgetrouwe omgeving meedoen aan het onderzoek. Met de implicit response tool ValueFlow wordt de emotionele beleving van commercials op seconde-niveau gemeten, zowel positief als negatief. De combinatie van de technieken geeft een compleet beeld van emotie en engagement.
Bron: Persbericht Ster, Validators, 12 februari 2020