Automarkt 2021 – minder loyaal aan merk

Door Jan Roekens | 03-05-2021

Wanneer consumenten zich gaan oriënteren op de aanschaf van de volgende auto, beginnen ze veelal bij een automerk-dealer (45%) of een garagebedrijf (36%). Ook zijn de adviezen en ervaringen van vrienden of familie (33%) een belangrijke bron van informatie, evenals websites van merkdealers (25%) en consumentenorganisaties (25%). De cijfers komen uit Motivaction’s omnibus, waarin maandelijks wisselende onderwerpen aan bod komen.

De aanschafprijs (74%) van de auto blijft de belangrijkste factor bij de keuze van een auto, gevolgd door het brandstofverbruik (53%), het bouwjaar (43%), de kilometerstand (40%) en de airco (40%). Opvallend is dat het merk (29%) pas op de negende plaats komt in de lijst van belangrijke aspecten.

Consumenten zijn steeds minder loyaal aan een automerk, en de ‘switch’-bereidheid lijkt alleen maar groter te worden. Dit geldt ook voor de loyaliteit aan het garagebedrijf/dealer, waarbij minder dan de helft (47%) zegt loyaal te zijn. Slechts 16% is bereid om op service en kwaliteit in te leveren ten gunste van een lagere prijs. Automerken zullen dan ook steeds meer hun best moeten doen om klanten vast te houden, zowel bij de keuze van de auto als wat betreft de plek waar de auto onderhouden wordt.

Dan toch benzine

De overgrote meerderheid kiest, ondanks alle duurzaamheidsstimulansen vanuit de overheid, (zeer) waarschijnlijk toch voor een benzinemotor (62%) bij de volgende auto. De voorkeur voor een auto met hybride aandrijving (26%) volgt op gepaste afstand; 17% geeft de voorkeur aan een volledig elektrische auto.

Als men er dan over uit is welke auto het moet worden, dan gaat de voorkeur van 54% uit naar een occasion/tweedehands auto. Een kwart van de consumenten zou de volgende keer voor een nieuwe auto kiezen (24%). De overgrote meerderheid zou de volgende auto bekostigen met eigen spaargeld (68%).

Het gebruik van de auto laat een duidelijk volgorde zien: de meeste consumenten gebruiken de auto om familie of vrienden te bezoeken (73%) of om boodschappen te doen of te winkelen (61%). Iets meer dan de helft gebruikt ‘m voor vakantie en uitstapjes (54%), en 48% zegt de auto vooral te gebruiken voor woon-werkverkeer.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?