&C is het jonge 360° content- en lifestyle-merk van mediapersoonlijkheid Chantal Janzen. Aan het hoofd staat de ervaren topmarketeer Chantall Olthoff. Zij vertelt hoe het multimediale bedrijf moderne vrouwen bereikt, en hoe inzichten uit data de strategie helpen ontwikkelen.
Tekst Robert Heeg
Mediapersoonlijkheden zijn merken, net als Coca-Cola, WE Fashion of Staatsloterij. Chantall Olthoff werkte voor alle drie en is sinds afgelopen zomer managing director van het ‘merk’ Chantal Janzen. Of beter gezegd: van &C Media, het bedrijf dat de BN’er een kleine drie jaar geleden oprichtte. Olthoff geldt volgens de marketingvakbladen al jaren als een van de beste marketeers in Nederland, met louter grote namen op haar CV. Haar loopbaan lijkt zorgvuldig uitgestippeld maar niets is minder waar. ‘Mijn carrière is een aaneenschakeling van verbindingen van en mét mensen die op mijn pad zijn gekomen. Of het toeval bestaat of niet, sommige dingen moeten zo zijn.’
Zo was het ook met de manier waarop zij Marco Geeratz en Chantal Janzen leerde kennen, de oprichters en eigenaren van &C. Als marketingdirecteur van WE Fashion werkte Olthoff aan een succesvol branded content-partnership met &C, een contact dat in haar huidige functie resulteerde. Begin 2019 vroegen ze haar om managing director van &C te worden en in juni startte zij in het Amsterdamse kantoor. ‘Voor mij een waanzinnig mooie kans om al mijn passies samen te brengen: een innovatief merk bouwen, samenwerken met een creatief en talentvol veelzijdig team, mensen en merken verbinden, en branded contentpartnerships ontwikkelen. En ja het is natuurlijk heel bijzonder om voor twee merken te werken; dat van Chantal zelf als merkpersoonlijkheid, en het op zichzelf staande merk &C dat gebaseerd is op het DNA van Chantal als mens. Hier kan ik iedere dag verbindingen maken in de breedste zin van het woord.’
Kritische blik
&C is een 360° content- en lifestylemerk voor moderne vrouwen van nu, legt Olthoff uit. Hoewel het pas sinds maart 2017 bestaat is het geen startup meer. ‘We komen nu in een fase die steeds stabieler en sterker wordt, waarin we kiezen voor een eenduidige koers met een heldere merkstrategie over alle kanalen en activiteiten heen.’ Die activiteiten lopen enorm uiteen en omvatten het produceren van een maandelijks magazine en verschillende specials, branded content-campagnes, het runnen van &C Store en Webshop, het ontwikkelen van &C-merchandise, het maken van TV-programma’s en een live event, tot aan een &C Talent Academy. ‘Dat komt doordat we denken in kansen in plaats van kanalen. Maar het vergt ook een kritische blik en vereist dat we iedere dag de juiste keuzes maken met de juiste mensen om ons heen. Het is een organisatie die met geen enkele andere te vergelijken is. Ik loop graag buiten de gebaande paden.’
Onderzoek doet het bedrijf deels zelf door middel van kwalitatief onderzoek. Daarnaast werkt het samen met externe marktonderzoekbureaus, waaronder Dunck en Ruigrok. Het is verleidelijk om te denken dat Olthoff bij haar eerdere grote werkgevers werd ondersteund door stevige insightsafdelingen, en dat ze bij &C waarschijnlijk alles vanaf de grond moet opbouwen. Maar de realiteit is anders, vertelt ze. ‘Vooral bij Coca- Cola was het customer & business insights-team vrij groot, maar bij alle andere organisaties viel dat best mee. Het is binnen &C absoluut een flinke uitdaging maar we zijn behoorlijk op weg. Daar ligt een belangrijke opdracht voor mij om dat verder in te richten en vorm te geven. We zitten volop in dat proces, gelukkig ook met de support van externe experts.’
Een berg aan data
Vanuit haar rijke marketingverleden kent Olthoff de kracht van data en analytics maar al te goed. ‘Data is key en inzichten uit de data zijn de gateway om een strategie te ontwikkelen.’ Talrijke voorbeelden uit haar carrière hielpen haar om uit marktonderzoek inzichten te halen die tot succesvolle strategieën en campagnes leidden. ‘Ik denk aan de introductie van Coca-Cola Zero in de Nederlandse markt, of de manier waarop we met WE een aantal grote inzichten verkregen die tot koerswijzigingen hebben geleid.’ In al die tijd zag ze insights-gebruik binnen marketing ook veranderen, een ontwikkeling die voorlopig niet ten einde is. ‘Er is veel behoefte aan veranderingen rondom insights binnen marketing. Ik heb de afgelopen jaren voor flink wat uitdagingen gestaan. Er is in iedere organisatie een berg aan data voorhanden maar welke systemen hanteer je die echte meerwaarde opleveren? Hoe combineer je op een slimme manier je eigen businessdata met die van data uit research?’
Olthoff vindt de insightsbranche eigenlijk best traditioneel, zeker gezien de vele ontwikkelingen op het gebied van onder meer big data, AI en neuro-onderzoek.
‘Het traditionele marktonderzoek zal op termijn verdwijnen denk ik. Er is behoefte aan kortetermijninzichten tegen een scherpe prijs. Daarbij is het de kunst de causale verbanden te leggen, zodat je op basis van die inzichten aan de juiste knoppen kunt draaien en kunt sturen. Er moeten slimme tailormade-monitors komen waardoor je inzichten breed in de organisatie kunt benutten. Ik heb een mooie vraag voor het MIE-publiek: hoe bouw je slimme efficiënte partnerships tussen organisaties, data-experts, systemen en technologieën die realtime inzichten in data toegankelijk maken voor een brede groep mensen in de organisatie, zonder dat je zelf een heel inhouse data-insightsteam nodig hebt? Wie dat bouwt, heeft de kip met de gouden eieren.’
Op het MIE belooft Olthoff bezoekers mee te nemen in de &C-reis tot nu toe, en tegelijkertijd vooruit te blikken op de toekomstplannen van het bedrijf.
&C Media
Chantal Janzen is op vele platforms actief: actrice, musicalster, presentatrice, zangeres, televisieproducent. En natuurlijk presenteert zij het komende Eurovisiesongfestival. De oprichting van een eigen 360° content- en lifestylemerk, in maart 2017, was voor Janzen een logische volgende stap. Vanuit &C Media (spreek uit: ‘and see’) aplatform, social media, mobile app, TV-programma’s en live events geproduceerd. Meer over &C Media: andcmedia.nl
Dit artikel is eerder verschenen in Clou magazine© nr 96, februari 2020.