Drie trends binnen de schoonheidsindustrie

Door Jan Roekens | 06-04-2023

We zijn allemaal beïnvloed door de crisis waarin we leven. Het zorgt ervoor dat we nadenken over wat echt belangrijk is, hoe we naar de toekomst kijken, en welke verwachtingen we hebben van merken die ons na aan het hart liggen. In dit artikel verkent Frances White van Human8 drie opkomende trends binnen de schoonheidsindustrie. Ze komen uit het onderzoek ‘2023 What Matters for Beauty’. De studie wil beautymerken helpen relevant en betekenisvol te zijn voor consumenten die steeds zelfbewuster en meer betrokken zijn.

1. Sensory Intensity (zintuiglijke intensiteit)

‘Sensory Intensity’ of zintuiglijke intensiteit is de trend waarbij mensen de wereld op een meer dynamische, zintuiglijke manier willen ervaren, als tegengif voor het digitale.

Dit is precies wat Tatcha, het luxe J-beauty huidverzorgingsmerk, voor ogen had bij de lancering van ‘The House of Tatcha’ in het voorjaar van 2022, de eerste pop-up om de bekendheid van het merk te vergroten in de UK. Het was ook de eerste gelegenheid voor klanten om producten uit te proberen en persoonlijk advies te krijgen van een deskundig schoonheidsadviseur. Tatcha organiseerde meditatiesessies, workshops over Japanse welzijnsrituelen en live demonstraties van origami- en bloemschikexperts in het theehuis.

Stel jezelf de vraag: Hoe neemt mijn merk meerdere zintuigen op, en welke volgende stappen kunnen we nog nemen?

2. Into the Nuance (genuanceerd)

We communiceren meer dan ooit over hoe we denken en voelen, en waarom. In deze zoektocht naar zelfbegrip is er behoefte aan merken die mensen helpen met deskundig advies, informatie en personalisatie.

STRAAND, de wetenschappelijke Australische startup, daagt de wereldwijde haarverzorgingsindustrie uit door huidverzorging voor de hoofdhuid aan te bieden. De prebiotische ingrediënten verbeteren het microbioom van de hoofdhuid.

 

L’Oréal is bekroond met een CES® 2023 Innovatie Award voor zijn elektronische wenkbrauwmake-up-pen Brow Magic. Via een app kan je de gewenste vorm en dikte van je wenkbrauwen aangeven en het apparaat ‘print’ de perfecte wenkbrauwen en gezichtskenmerken. Het is een gemakkelijke en snelle manier om thuis make-up op te brengen.

Stel jezelf de vraag: Hoe kan uw merk waarde toevoegen in de zoektocht naar zelfbegrip en naar wat mensen echt nodig hebben, zonder hen te overladen met meer informatie?

3. Local Flourishing (lokale bloei)

We zien steeds meer noodzaak om zelfvoorzienend te worden en lokale producten te herwaarderen.

Nunaia Beauty, een regeneratief huisverzorgingsmerk in Ierland en Peru, helpt mens en planeet met zijn ‘van grond tot huid’-filosofie. Hun biologische landbouwpraktijken stellen lokale gemeenschappen in staat hun culturele tradities te behouden.

Ook wereldwijde schoonheidsmerken hebben een rol. Estée Lauder Companies en Nykaa, het grootste beauty e-commerce platform van India, lanceerden BEAUTY&YOU India voor lokale Indiase beauty-ondernemers. Het programma probeert toekomstige Indiase schoonheidsmerken te ontwikkelen en biedt financiële ondersteuning en begeleiding bij de productontwikkeling, distributie en marketing.

Stel jezelf de vraag: Hoe kan uw merk lokale samenwerkingen en partnerschappen ondersteunen op een manier die echt past binnen uw merk-DNA?

Meer informatie?

Ben je geïnspireerd door deze schoonheidsmerken of de trends waar zij op inspelen? Download het ‘What Matters to People in 2023’ rapport of neem contact op met ons!

Dit is de derde en laatste blog in een serie. Zie ook de eerste en tweede.

Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?