Augmented reality voor merkcommunicatie

Door Jan Roekens | 03-03-2021

Augmented reality (AR) is nog volop in ontwikkeling, maar voor veel merken en bedrijven is nog onduidelijk wat precies de mogelijkheden zijn, hoe effectief het is om AR in te zetten en voor welke doelgroepen deze technologie geschikt is. SWOCC-publicatie 82 Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommunicatie wil deze vragen beantwoorden.

AR is een technologie die een virtuele, digitale laag over de echte wereld heen projecteert via de smartphone, een digitaal scherm, of een AR-bril. Deze virtuele laag kan geactiveerd worden op basis van locatie- of objectherkenning, bijvoorbeeld een Snapchatfilter dat geactiveerd wordt als er een gezicht in beeld is of een Pokémon die tevoorschijn komt als je op een bepaalde locatie bent. Als organisatie kun je deze technologie inzetten om consumenten te helpen producten te visualiseren, meer informatie te geven over fysieke objecten of locaties in de directe omgeving van de gebruiker, of om entertaining content of game-elementen toe te voegen aan de echte wereld. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een op zichzelf staande applicatie, maar het kan ook worden geïntegreerd in een bestaande socialmedia-applicatie.

De SWOCC-publicatie geeft marketing- en communicatieprofessionals een overzicht van de mogelijkheden en meerwaarde van AR voor merkcommunicatie aan de hand van vijf vragen:

  • Wat is augmented reality?
  • Wat zijn de mogelijkheden van augmented reality voor marketingcommunicatie?
  • Wat zijn de effecten en meerwaarde van augmented reality voor consumenten?
  • Wie gebruiken augmented reality apps?
  • Hoe ziet de toekomst van augmented reality eruit?

Checklist

De publicatie eindigt met een checklist voor marketing-en communicatieprofessionals. Deze geeft inzicht in de vraag of AR iets voor hun merk zou kunnen betekenen, waaraan gedacht moet worden bij de creatieve invulling van de AR-ervaring en waar rekening mee moet worden gehouden in de uitvoering.

Informatie: www.swocc.nl

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?