Bureaus in coronatijd ‘Herwaarderen van wat je hebt’

Door Jan Roekens | 01-07-2020

We zijn de 1 juli voorbij, en er mag weer iets meer. De winkelomzetten nemen toe, het buitenleven bloeit op…, maar hele takken van bedrijven zien nog weinig licht aan de horizon. Hoe zit dat in onze branche? We vroegen het weer aan twee bureaus. ‘Data- of inzichtgedreven werkwijzen gaan niet overboord.’


Jan Urlings en Leonie Harkes, Market Research Experts, Delta Marktonderzoek

Wat is de weerslag op jullie werk, en hoe zie je de ontwikkeling (en -kansen) voor de branche en jullie zelf op korte en langere termijn?

‘De corona-crisis zorgde ook bij ons voor een afname in externe opdrachten. Je zag dat veel opdrachtgevers onderzoeksbudgetten tijdelijk bevroren, in afwachting van de ontwikkelingen rondom de coronamaatregelen en het (koop-)gedrag van consumenten. Synchroon met de versoepeling van maatregelen en de toename van het consumentenvertrouwen, neemt nu ook de hoeveelheid onderzoekaanvragen en -opdrachten weer toe. We verwachten dat de komende periode deze factoren hand in hand zullen blijven gaan. Opdrachtgevers zullen kritisch blijven kijken naar onderzoeksbudgetten. Maar dat betekent niet dat organisaties hun data- of inzichtgedreven werkwijzen overboord gooien. Op de lange termijn zal er de behoefte aan ondersteuning bij het ophalen, verspreiden en toepassen van inzichten blijven bestaan. Wellicht in een andere vorm.

De coronacrisis is voor ons ook een trigger geweest om kritisch te kijken naar de behoeften van onze opdrachtgevers en of deze tijdelijk of permanent veranderd zijn. Na verschillende brainstormsessies met opdrachtgevers hebben we zelfs een heel nieuw productaanbod gelanceerd: DeltaGO! Bij behoefte aan een sparringpartner, een expert die een paar inhoudelijke taken uit handen kan nemen of een praktische helpende hand kan bieden, staan wij voor klanten klaar. We bieden het aan in abonnementsvorm of als pakket, zodat het ook past bij een kleiner budget.’

Er wordt veel gesproken over gedragsverandering, niet alleen over gedrag in deze coronatijden maar ook over de periode erna. Wat is jullie visie? Gaan we terug naar het oude normaal of gaan we ons gedrag toch veranderen?

‘Gedrag is erg afhankelijk van de context, zowel de fysieke context als de maatschappelijke context. Onbewust zijn we continu op zoek naar cues uit onze omgeving die ons vertellen hoe we ons moeten gedragen, helemaal wanneer we zelf twijfelen over wat te doen. Wanneer er hekken zijn neergezet en vloermarkeringen aangebracht voor de ingang van de supermarkt – en andere shoppers ook netjes op anderhalve meter afstand van elkaar staan te wachten – is het heel makkelijk om je hieraan te conformeren. Wanneer deze markeringen weggehaald worden en iedereen weer kriskras door elkaar loopt, zul je zelf ook makkelijker in oude patronen vervallen.

Met betrekking tot de maatschappelijke context heeft de coronacrisis absoluut bijgedragen aan het bewustzijn dat gedragsverandering – denk aan forenzen/thuiswerken, vakantie in eigen land/eigen achtertuin – mogelijk is. In die zin zal er wellicht meer flexibiliteit ontstaan: vanuit werkgevers om werknemers thuis te laten werken, of voor vakantiegangers om op vakantie te gaan in eigen land. Maar wanneer de mogelijkheden weer volop beschikbaar zijn, zullen collega’s elkaar ook zeker weer face-to-face willen zien en stapt men ook weer massaal in het vliegtuig voor een vakantie. Gedragsverandering heeft toch vooral langdurige stimulans en bekrachtiging nodig om blijvend te zijn. Zonder dat is het nog maar de vraag hoeveel van ‘het nieuwe normaal’ over is als we een jaar verder zijn.’

https://www.deltamarktonderzoek.nl/

Egbert Engelfriet en Arjen Maliepaard, Managing Directors Integron

Wat is de weerslag op jullie werk, en hoe zie je de ontwikkeling (en -kansen) voor de branche en jullie zelf op korte en langere termijn?

‘We kijken graag vooruit als Integron. De afgelopen periode heeft ons echter veel geleerd. Doordat we flexibel en wendbaar zijn als organisatie hebben we met onze opdrachtgevers en medewerkers deze periode verrassend goed doorstaan. Natuurlijk was het de eerste weken even schakelen, maar dit ging toch vrij gemakkelijk. Het leert ons dat, doordat we offline al goed georganiseerd waren, de stap naar online gemakkelijk te zetten was. Ook de voortzetting van onze strategie om zowel online als offline onze dienstverlening neer te zetten kreeg hierdoor versneld vorm. Denk daarbij niet alleen aan meetings en workshops via Teams, maar ook aan de inzet van Integron e-learnings, die in sneltrein vaart verder ontwikkeld zijn en inmiddels live zijn bij de eerste opdrachtgevers. De factor tijd heeft daarin zeker bijgedragen, maar ook de betrokkenheid en creativiteit van onze medewerkers was bewonderingswaardig. Onze missie om het beste uit klanten en medewerkers te halen is deze periode sterker dan ooit tot uiting gekomen, zowel binnen onze organisatie als bij onze opdrachtgevers. De hele situatie rondom corona heeft ons dan ook bevestigd dat onze strategie de juiste is en dat we op de goede weg zijn.’

Er wordt veel gesproken over gedragsverandering, niet alleen over gedrag in deze coronatijden maar ook over de periode erna. Wat is jullie visie? Gaan we terug naar het oude normaal of gaan we ons gedrag toch veranderen?

‘Uiteraard zullen er dingen (blijvend) veranderen, denk daarbij aan de mate waarin medewerkers thuis werken, zowel bij ons als bij de opdrachtgever. Toch zagen we al vrij vlot dat bij veel van onze opdrachtgevers we terug gingen naar business as usual. Wel dus met aanpassingen in de manier van samenwerken, maar hier en daar ontstond ook wel ‘coronamoeheid’. Uit de klant- en medewerkersonderzoeken die wij de afgelopen drie maanden hebben uitgevoerd zagen wij vooral terug dat de binding en waardering van klanten en medewerkers juist toenamen. Die herwaardering van wat men heeft, speelt hierin een belangrijke rol. Dat is voor ons als Integron ook iets waar wij ons aan vasthouden, de positieve herwaardering van ons als organisatie in verbinding met onze klanten en medewerkers.

Wat de nieuwe periode verder met zich meebrengt is naar onze mening een verdere flexibilisering. Flexibilisering in de zin van samenwerken en werk in het algemeen, en specifiek voor onze business. Je zult sneller en vaker moeten kunnen anticiperen op veranderingen. Dit maakt dat je je hier als organisatie op moet inrichten. Als onderzoeks- en adviesbureau deden we dit al door steeds vaker en thematisch te meten voor onze opdrachtgevers. Maar deze behoefte aan continu inzicht in klant- en werkbeleving de afgelopen maanden zal naar onze mening in de toekomst steeds belangrijker worden. Het nieuwe nu is wat ons betreft er dus vooral een van veel kansen voor de BV Nederland.’

https://www.integron.nl/blog/sterker-uit-de-crisis-door-aandacht-voor-klantgerichtheid/

 

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?