Game on/off

Door Kees van Duyn | 03-09-2020

Welkom bij deel 1 van Myth Busters, een maandelijks blog waarin wij de jubelverhalen over innovaties of succescases even aan ons voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen vaak voor zoete koek slikken.

Tekst Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen

Niet omdat het kan, maar omdat het moet. Zoals Phil Graves stelt in de marketing bestseller Eat Your Greens: ‘Much of what passes for insight is an unwelcome distraction to the organisations that commission it’. Heeft hij een punt? Wij denken van wel.

Wij merken in gesprekken met collega’s en opdrachtgevers dat het voor veel insights-professionals lastig is om impact te maken op organisaties. Wij komen grofweg drie verklaringen tegen:

  1. Onderzoek heeft een communicatieprobleem. Ons product en positionering zijn in de basis goed. Maar de delivery kan sterker: meer de taal van de business spreken, meer storytelling, geen rapporten schrijven maar workshops geven.
  2. Onderzoek heeft een reputatieprobleem. We worden gezien als procesmanagers. De afdeling die je inschakelt als je wat cijfers wilt ophalen. Als we onszelf krachtiger positioneren – als consultants die waarde toevoegen – krijgen we die felbegeerde seat at the table.
  3. Onderzoek heeft een productprobleem. We meten vooral wat gemakkelijk is om te meten, en we analyseren wat we kunnen automatiseren. Duiding en context vinden we maar lastig. Oplossing: zelfreflectie.

 

Wij beschouwen het laatste probleem als het hardnekkigste. Wij geloven dat we ons vak vooruit kunnen helpen als we onszelf fundamentele vragen durven stellen. Zoals: hoe komen we aan onze data? Kan die ons op het verkeerde been zetten? Hoe onderscheiden we ruis van signaal? Wat is nu eigenlijk een ‘inzicht’?

Er valt vandaag de dag nogal veel te kiezen: wat je meet, en hoe. Hoe je iets analyseert en vervolgens communiceert. Gezonde scepsis is nodig om het kaf van het koren scheiden. Met deze blog willen we hier graag aan bijdragen.

Door de vinger op de zere plek te leggen willen we vooral discussie aanzwengelen. We stappen daarmee in de rol van nar. Deze mocht heersende opvattingen aan de kaak stellen zonder dat zijn kop eraf ging. We hopen dat jullie even mild voor ons zullen zijn.

‘Game on?’

Maandelijkse blog van ‘Myth Busters’ Robert van Ossenbruggen en Kees van Duyn, waarin zij een kritische blik werpen op het vakgebied.

Auteur: Kees van Duyn, Auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant