Generatie Alpha wil geen tijd meer verspillen

Door Jan Roekens | 06-07-2023

We leggen vaak veel nadruk op de populairste generatie – Gen Z. Hun betekenis en invloed is onmiskenbaar, maar laten we alvast de ogen goed openhouden voor de volgende generatie – Generation Alpha. Lu Hussain schreef voor GWI een artikel over een generatie die een andere inhoud geeft aan trends.

De eerste groep die we echt digital natives durven noemen heeft de leeftijd van 8 tot 15 jaar. In 2023 zijn er wel 2 miljard van. Ook bij deze groep is het moeilijk de realiteit van de hype te onderscheiden, maar het moet toch, want juist bij Gen Alpha zie je een paar interessante, soms tegenstrijdige, ontwikkelingen.

1. Online? Ja, maar ook meer offline

Gen Alpha begint langzamerhand aan een offline levensstijl. Sinds 2021 daalt het aantal ouders dat zegt dat hun kind veel tijd doorbrengt op hun devices (-10%) en online (-7%). We merkten ook al dalingen in tv-kijktijd, vooral films, en online praten met je vrienden. Daartegenover staat een toename van het aantal mensen dat wil sporten en hun vrienden graag persoonlijk ziet.

Na een lange periode van online zijn én binnenshuis vastzitten, is het geen verrassing dat kinderen zich aangetrokken voelen tot offline gedrag en buitenactiviteiten. Leren op afstand heeft ouders en kinderen verdeeld, en dat heeft gevolgen gehad voor sociale vaardigheden.

2. Niet meer alleen – we doen het samen

Gen Alpha heeft een andere opvoeding doorgemaakt dan de vorige generaties. Omdat hun ouders direct internet binnen handbereik hadden, zijn hun opvoedingsstijlen minder traditioneel en meer in overleg tot stand gekomen. In 2020 en 2021 brachten kinderen en ouders meer tijd samen door en werd de besluitvorming in het huishouden gelijkmatiger verdeeld.

We vroegen Alpha-kinderen wie bepaalt welke apps ze downloaden, wat ze eten, welk speelgoed kopen, welke videogames ze krijgen en welke kleding ze aanschaffen. En bij al deze zaken zeiden kinderen meer dan gemiddeld dat ze dat samen doen met hun ouders. Dat suggereert dat ouders tegenwoordig meer ontvankelijk zijn voor de voorkeuren van hun kind en eerder geneigd zijn om er rekening mee te houden bij het nemen van beslissingen.

Ouders zijn ook bereid om kinderen volwassener te behandelen door ze meer geld te geven. Dat zie je vooral in markten als Spanje, Canada en het VK, waar de maandelijkse vergoedingen sinds 2021 op jaarbasis zijn toegenomen.

Het aantal 12-15-jarigen dat zegt de afgelopen week iets online te hebben gekocht, is in dit tijdsbestek ook met 20% gestegen.

3. Activisme – maar met mate

Gen Alpha wordt in hun opvattingen vaak gezien als mini-millennials. Die opvattingen kun je deels toeschrijven aan hun ouders. In de VS zeggen millennials 17% meer dan de gemiddelde Amerikaan dat diversiteit, gelijkheid en inclusie erg belangrijk voor hen zijn, dus het is geen verrassing dat deze eigenschappen zijn aangeslagen bij hun kinderen. Ook het aantal 12-15-jarigen dat vindt dat iedereen gelijk behandeld moet worden, is sinds 2021 toegenomen.

Net als Gen Z staan ze bekend als activisten, maar we hebben allemaal onze grenzen. En daar verschijnt de volgende tegenstelling: er is sinds 2021 een daling van 8% in het aantal tieners dat zegt geïnteresseerd te zijn in het milieu.

4. Tech – maar dan anders

Voor Gen Alpha gaat het gebruik van sociale media niet alleen over persoonlijke verbinding. Sociale media zijn geëvolueerd en ze gebruiken het om veel meer redenen. Net als Gen Z is Gen Alpha zich ervan bewust dat internet verslavend kan zijn. En ze willen het gebruiken om hun leven te verbeteren in plaats van tijd te verspillen, wat de daling van 11% verklaart in tijdsbesteding op sociale media.

Wat wel overeind blijft is het zoeken naar grappige en vermakelijke inhoud zoals memes (een stijging van 7% op jaarbasis). Terwijl het gebruik van sociale media als entertainment vaart heeft gekregen bij oudere groepen, doet Gen Alpha er wat minder en wat anders mee.

Over entertainment gesproken: sinds 2021 is de interesse in boeken met 4% gedaald, maar is er een toename van 75% in het aantal mensen dat zegt geïnteresseerd te zijn in audioboeken. Ook hier weer dus weer een trend en een tegentrend. En om het onvoorspelbare karakter van Gen Alpha nog beter te laten zien, hoef je alleen maar te kijken naar de ongelooflijke populariteit van #BoekTok op TikTok.

Bron: GWI.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?