Google's zoekresultaten in een nieuw jasje

Door Jan Roekens | 04-03-2020

De zoekresultaten van Google zien er weer eens anders uit. En niet alleen dat, de afgelopen weken kwam Google ook met de nieuwe sectie ‘Populair’ in de zoekresultaten. Rolf de Rode, Netprofiler belicht in zijn blog deze wijzigingen en wat betekenen ze?’


door Rolf de Rode, Netprofiler

Google is het nieuwe jaar goed begonnen met niet alleen een Core Algorithm Update, maar ook twee updates aan de zoekresultatenpagina. De twee wijzigingen zijn:

  • het toevoegen van een ‘Popular’ sectie bij het zoeken naar kleren, schoenen of andere producten;
  • een nieuwe look voor de advertenties en URL’s.

POPULAR SECTIE

A new way to find clothes, shoes and more on Search‘. Zo kondigt Google de nieuwste update aan waarmee ze het zoeken naar en kopen van producten nog makkelijker voor je te maken. Specifiek schoenen, kleren en accessoires die overal op het web aangeboden worden, worden gebundeld in een nieuwe sectie ‘Popular’. Google selecteert de populairste producten van verschillende webwinkels en brengt ze samen in een nieuw overzicht.

Popular products Google afb1

Google maakt hierbij gebruik van de producten van meer dan 1 miljoen webwinkels die in de index staan. Deze service is daarnaast ‘gratis’ voor webshops, omdat Google deze zelf samenstelt in de organische resultaten.

KAN IK OOK IN DIT OVERZICHT KOMEN?

De komende weken gaan we zien hoevaak deze nieuwe ‘Populair’ sectie in Nederland naar voren gaat komen. Ook wordt het interessant welke partijen voornamelijk een plekje hierin krijgen. Op basis hiervan kunnen we bepalen wat belangrijke factoren zijn om hierin vermeld te worden. Wat wel vast staat, is dat het nog belangrijker wordt om je productpagina’s te optimaliseren, met onder andere relevante content en goede structured data.

Ook raden we aan om een aparte ‘Populair’ feed te maken in Merchant Centre, om een grotere kans te maken in dit overzicht te komen.

EEN NIEUWE LOOK VOOR DE ADVERTENTIES EN URL’S

Waarschijnlijk is het je zelf ook al opgevallen: de zoekresultaten op desktop zijn in een nieuw jasje gestoken. Hierbij zijn ze meer gaan lijken op de resultaten op mobiel:

Nieuwe look zoekresultaten afb2

Vergelijk het zelf met het oude design:

Oude zoekresultaten koptelefoon afb3

Als we alle wijzigingen op een rijtje zetten:

  1. De URL staat nu boven de paginatitel;
  2. De URL is niet langer groen, maar zwart;
  3. Voor de URL staat een afbeelding, de zogenaamde ‘Favicon’;
  4. Het groene en omlijnde ‘Adv’ voor de advertenties, is vervangen door een zwarte, niet-omlijnde ‘Advertentie’.

MOET IK NU IETS DOEN?

Nu de URL boven de paginatitel is geplaatst, is de kans dat gebruikers deze zien en lezen groter geworden. Bij een normale leesrichting van boven naar beneden, valt de URL meer op. Het is daarom nog belangrijker geworden om de URL structuur goed de sitestructuur weer te laten geven en deze met behulp van de Breadcrumb structured data op te maken.

Verder is nu het moment om je favicon te updaten. Dit icoontje, dat je eerder in je URL balk en tegenwoordig in je tabbladen ook ziet terugkomen, is nu een extra manier om op te vallen met je logo. Concreet zal het betekenen dat je eerder negatief opvalt als je het niet hebt, in plaats van positief opvallen als je het wel hebt. Daarnaast zal het effect het grootste zijn voor de grote, bekende partijen, omdat de herkenning van het logo in die gevallen groter is.

MOOIER…?

Google heeft uiteraard de mogelijkheid om A/B testen te draaien met de grootste dataset die er bestaat. Misschien heb je zelf al een paar varianten van de zoekresultatenpagina voorbij zien komen in de afgelopen maanden! Je zou dus kunnen concluderen dat Google ervaren heeft dat deze nieuwe look een positieve uitwerking voor hen heeft. Met het verdienmodel van Google, gebaseerd op advertenties, lijkt het zo te zijn dat ze de advertenties nu nog meer op ‘normale’ resultaten willen laten kijken en zo meer clicks (en dus €€) te genereren.

Uiteindelijk is het aan ons als SEO-specialisten om op te blijven vallen in de zoekresultaten. Je paginatitels verder optimaliseren, het nog overtuigender schrijven van je meta description en je zoekresultaat opmaken middels structured data zouden goede volgende stappen kunnen zijn. Heb je daar hulp bij nodig? Laat het ons weten.

Bron: Netprofiler, Rolf de Rode, 16 januari 2020

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?