In de huidige onzekere tijden hebben merken meer dan ooit behoefte aan duidelijke, bruikbare en tijdige insights. De juiste tools en technologie zijn deel van de oplossing, maar menselijke expertise blijft essentieel, misschien zelfs meer dan voorheen. Dat betoogt Thor Olof Philogène, CEO & Founder bij Stravito. ‘Niet iedereen hoeft alle data te kennen, als de juiste mensen maar op het juiste moment de goede insights krijgen.’
▼
Het afgelopen jaar sprak Philogène voor een podcast met een paar van de ‘knapste koppen’ uit de onderzoeksbranche. Zo hoorde hij uit de eerste hand hoe bedrijven data en insights gebruiken om op te schalen, zich aan te passen en slimmere beslissingen te nemen. Maar veel insightteams buigen zich ook over de vraag hoe ze een overdaad aan informatie kunnen aanpakken, impact kunnen stimuleren en een evenwicht kunnen vinden tussen nieuwe technologie en menselijke expertise. Met steeds krachtigere tools en technologie zoals GenAI groeit het idee dat insights-professionals meer tijd zullen vinden hebben voor ‘hoogwaardige’ insights.
Een terugkerend thema in de podcastgesprekken, was de noodzaak om insights te gebruiken als strategische partner die verder gaat dan het simpelweg opleveren van onderzoek. Dat betekent, volgens Philogène, dat er afstemming nodig is van bedrijfsdoelen, dat belanghebbenden moeten weten wat de waarde is van insights en dat de focus moet worden verlegd van dataverzameling naar strategische besluitvorming. AI kan processen stroomlijnen, maar het creëert ook ruimte voor insights-professionals om een meer adviserende rol op zich te nemen – een rol die gebruikmaakt van geavanceerd zakelijk inzicht, invloed en communicatieve vaardigheden om nog meer impact te genereren.
Opbouwen van vertrouwen
De gesprekspartners benadrukten dat de insights-professional een taak hebben als het gaat om de soliditeit van data, ook als de onderzoeksresultaten onverwacht zijn, aannames worden betwijfeld en de insights de algemene mening tegenspreken. Dat kan vervelende momenten opleveren, maar ze zijn essentieel voor het opbouwen van vertrouwen en het behouden van een geloofwaardigheid als het gaat om besluitvorming.
Tegelijkertijd verschuift de rol van insights van het verklaren van het heden naar het vormgeven van de toekomst, zegt Philogène. Het vermogen om te anticiperen op veranderingen is nog nooit zo cruciaal geweest. Merken die vertrouwen op data uit het verleden lopen het risico achterop te raken, terwijl merken die voorspellende insights gebruiken navigeren met meer vertrouwen. Van het gebruik van AI-gestuurde analyse tot het herkennen van patronen, de insights-professionals van nu moeten meer doen dan alleen het heden begrijpen; ze moeten organisaties helpen zich voor te bereiden op wat komen gaat.
Zakelijke impact creëren
Een hardnekkige uitdaging voor insights-professionals is dat insights op zichzelf geen impact genereren. Het echte succes zit niet alleen in het ontdekken van trends of het analyseren van data, maar ook in het ervoor zorgen dat die insights leiden tot strategische beslissingen en meetbare resultaten.
Een ander standpunt dat uit de gesprekken naar voren kwam, is dat insights zowel belangrijk als relevant moeten zijn voor belanghebbenden. De insights-professionals met wie Philogène om de tafel zat, vonden dat teams ruis moeten wegfilteren, moeten zeggen wat er echt toe doet en hun insights zó moeten presenteren zodat ze effect hebben.
Het gaat erom dat degenen die de besluiten nemen de juiste insights krijgen en de context begrijpen. Het gaat er niet om dat iedereen alle data hoeft te kennen, het gaat erom dat de juiste mensen op het juiste moment de juiste insights krijgen.
Continue groei
Goed onderzoek gaat niet per se over meer geld, het gaat over je geld verstandig uitgeven. Met een groeiende vraag en krappere budgetten is het zaak om prioriteit te geven aan insights met impact, en verder het maximale halen uit bestaande databronnen en onderzoeksprocessen te stroomlijnen.
Merken hebben nog steeds nauwkeurig en actueel onderzoek nodig om hun markt uit te breiden en nieuwe producten te ontwikkelen. Maar er is een nieuw tijdperk begonnen als gevolg van een nieuwe marktrealiteit en nieuwe technologieën. Daar hoort ook het vermogen om te leren bij. Of het nu gaat om de beheersen van nieuwe technologie, de ontwikkeling van interdisciplinaire vaardigheden of tijd besteden aan continue ontwikkeling, de beste insights-professionals weten dat groei in kennis een continue proces is.
Bron: greenbook.org