Meten marketingeffectiviteit steeds belangrijker

Door Jan Roekens | 01-09-2022

Terwijl merken zich proberen staande te houden in tijden van stijgende kosten, laat Marketing Week zien dat de effectiviteit van marketing steeds belangrijker wordt in de zakelijke besluitvorming.

Marketing Week wijst erop dat de stijgende kosten, de nog meer stijgende inflatie en het vooruitzicht van een recessie, de marketeer dwingt te kijken naar de impact van de activiteiten om zo investeringen overeind te houden, ook als budgetten onder druk staan.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft (61,2%) van 1.610 ondervraagde marketeers van merken zegt dat het meten van marketingeffectiviteit de afgelopen drie jaar een prominentere plaats inneemt bij marketing- en zakelijke beslissingen. 10% zegt dat effectiviteitsmeting minder belangrijk is geworden. Een kwart (22,2%) vindt het meten van marketingeffectiviteit net zo belangrijk als in 2019.

Van de respondenten interpreteert meer dan de helft (51,9%) de term ‘marketingeffectiviteit’ als het succes van marketingcommunicatiecampagnes volgens geformuleerde doelstellingen. Daarna volgt de definitie ‘rendement op verdiende marketinginvesteringen’ (40,8%), terwijl 38% van de respondenten marketingeffectiviteit ziet als het behalen van bedrijfsdoelstellingen.

Meer dan een vijfde van de steekproef (27%) definieert effectiviteit als het succes van een marketingcampagne bij het versterken van merkwaarde.

Wat meten we?

Conversiepercentages (51,7%) staan op nummer één als het gaat om effectiviteitstracking, op de voet gevolgd door werving van nieuwe klanten (51,1%) en klikfrequenties (49,1%).

Merkbekendheid (47,9%) staat op vier en daarna komen gegenereerde leads (46,9%) en rendement op investering (44,9%).

Meer dan een derde van de marketeers (38,2%) meet het bedrijfsresultaat van hun activiteiten, en 34,7% analyseert campagneweergaven. Lager in de ranglijst staan klantretentiepercentages (31,9%), Net Promoter Score (31,3%) en merkherinnering (30,2%).

Meer dan een vijfde van de marketeers (27,8%) meet momenteel merkfacetten in hun tracking, 27,1% meet de customer lifetime value en 26,8% de merkaffiniteit.

Voordat een campagne wordt gelanceert doet 57,3% segmentatieanalyse en targeting. Een derde doet propositie- of concepttests (35,8%), terwijl 33,5% focusgroepen inschakelt en een derde (33%) gebruiks- en attitudeonderzoek uitvoert. Nog eens 31% doet advertentietests en 29,7% prijsonderzoek.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?