Zoals veel onderzoek en communicatie naar online is verschoven, zo is dat ook gebeurd met de presentatie van onderzoek. De klant kijkt naar een scherm, maar mist daardoor de finesses van de onderzoeksresultaten, zegt Michael Brown, managing partner bij mediabureau UM in Londen. Hij schreef er een blog over.
Van mijn jaren als onderzoeker herinner ik me de presentaties van onderzoek nog goed, de adrenaline en de angst vooraf, en de opgetogenheid en opluchting na afloop.
Het waren belangrijke momenten die vormend werkten. Voor iemand die enorm worstelt met zijn zenuwen, is elke succesvolle debriefing een geruststelling en een nieuwe stimulans. Het laat je zien wat je kunt, en je zelfvertrouwen groeit erdoor.
De hybride werkomgeving van tegenwoordig heeft die persoonlijke ontwikkeling vervangen door zakelijke praktijk. Dat gaat ten koste van de ontwikkeling van jong talent. Contact via Teams is niet hetzelfde als persoonlijk presenteren van een onderzoeksrapport.
Persoonlijk overbrengen
Natuurlijk zijn er voordelen aan hybride werken verbonden, en ben ik voorstander van flexibel werken in het algemeen. Minimaliseren van woon-werkverkeer is belangrijk en hybride werken maakt het mogelijk dat we meer tijd kunnen besteden aan contact met de klant. Je kunt er zelfs meer presentaties per dag mee doen. Maar toch vind ik dat een gedetailleerd onderzoeksrapport face-to-face moet worden gepresenteerd. Complexiteit kan het beste persoonlijk worden overgebracht, vooral ook omdat je de toehoorder bij je verhaal wilt betrekken en je details wilt delen. Wanneer we persoonlijk presenteren, kunnen we snel zien of iemand iets onduidelijk vindt en kunnen we meteen reageren door de context en de betekenis van data beter uit te leggen. Met een ‘tv-publiek’ is dit erg lastig.
Klantrelaties
Fysiek presenteren draagt ook bij aan het opbouwen van klantrelaties. Samenzijn is belangrijk, ook omdat je rond een presentatie met elkaar kunt spreken. De aanwezigen vinden het makkelijker om vragen te stellen, opmerkingen te maken of voorstellen te doen, meer dan dat je door je hand op te steken moet inbreken in een verhaal.
Feedback delen
Binnen het onderzoeksteam vond ik de terugreis naar het bureau van groot belang: een kans om feedback te delen en terug te kijken op een geslaagde of nog te verbeteren presentatie.
Dus pleit ik voor meer face-to-face presentaties. Misschien niet altijd, maar wel zo veel als maar kan. De ontwikkeling van talent, de diepgang van klantrelaties, en de kwaliteit en impact van ons vak, mogen geen deuk oplopen.
Auteur: Michael Brown, managing partner UM London en co-voorzitter van MRS Pride
Bron: research-live.com