Social listening: een methode waarmee je klantbehoefte analyseert

Door Jan Roekens | 02-10-2019

Digital Power heeft social listening o.a. in de praktijk gebracht bij hun non-profit klant RNW Media. Marieke Schulte laat tijdens het Digital Analytics Congres, zien hoe ze dit aangepakt hebben en wat voor bruikbare inzichten eruit zijn gekomen. 


Met social listening kun je online conversaties over een merk en/of branche volgen, analyseren en erop reageren. Wat vinden je klanten van het merk? Wat zeggen ze over je concurrenten? Het is een belangrijk onderdeel van gebruikersonderzoek.

Wat is social listening?

Social listening is een twee stappen proces.

Eerst volg je sociale mediakanalen op vermeldingen van je merk, concurrenten, product en alle zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf.

Vervolgens analyseer je die informatie en zoek je naar manieren om hier actiegericht mee om te gaan. Actie ondernemen kan zoiets eenvoudigs zijn als reageren op een tevreden klant of zoiets groots als het veranderen van je algemene merkpositionering.

Actie ondernemen maakt social listening anders dan monitoring via social media. Bij monitoring via social media draait het allemaal om het verzamelen van gegevens. Hiermee kijk je terug op wat er al is gebeurd.

Je kunt bijvoorbeeld de informatie gebruiken die je verzamelt via social media om de ene campagne tegen een andere te testen of de ROI te bewaken. Het is ook geweldige informatie om de waarde van social media te helpen bewijzen wanneer het tijd is om het jaarlijkse budget te bepalen.

Social media monitoring is gebaseerd op statistieken zoals engagement rate en aantal vermeldingen. Social listening kijkt verder dan de cijfers zodat er ook rekening gehouden wordt met de stemming achter die berichten op social media. Dit helpt je te begrijpen hoe mensen daadwerkelijk over jou en je concurrenten denken, in plaats van alleen het aantal keren te tellen dat je naam voorbij komt.

Deze ‘online stemming’ wordt ook wel social media-sentiment genoemd. Het bijhouden van social media-sentiment is een belangrijk onderdeel van het luisteren naar social media. Als je begrijpt hoe mensen over je merk denken, kun je je inspanningen voor marketing en productontwikkeling op koers houden. Hiermee kun je ook direct reageren op positieve of negatieve berichten.

Het belangrijkste om te begrijpen is dat social listening vooruit kijkt in plaats van achteruit. Het gaat om het analyseren van de informatie die je verzamelt en deze inzichten gebruikt om strategie en dagelijkse acties te sturen.

Waarom sociaal luisteren ertoe doet

Mensen praten online over jou en je branche. De een wat meer onder de radar dan de ander. Het geeft boordevol inzichten als je social listening goed inzet. Wat voor inzichten kun je allemaal krijgen?

● Hoe je de klantbinding kan versterken
● Je kunt je strategie in real time tweaken
● Je komt erachter hoe mensen over je denken in vergelijking met je concurrenten
● Vrij snel pijnpunten ontdekken en hier ook wat aan doen
● Je ontdekt toekomstige nieuwe leads of doelgroepen
● Je ontdekt misschien wel influencers

Digital Power heeft social listening o.a. in de praktijk gebracht bij hun non-profit klant RNW Media. 

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?