Van gat in de markt naar gat in de maatschappij

Door Jan Roekens | 08-10-2019

Lore Elzinga, School of Insights, doet in haar blog verslag van de MarketingTroonrede. Belangrijkste conclusie: Zo’n driekwart van de Nederlandse klanten verwacht van bedrijven dat zij zich actief inzetten voor sociale en ecologische vraagstukken.


door Lore Elzinga

Het begrip Sustainable Experience doet haar intrede naast Customer Experience en User Experience. Sterk purpose-gedreven merken, met een belofte die verder gaat dan een goed product of uitstekende dienstverlening, zijn in opkomst” (bron: MarketingTroonrede 2019).

Op 24 september was ik aanwezig bij de presentatie van de MarketingTroonrede 2019. Sustainable experience was het hoofdthema van de avond. “Het gaat niet meer om het vinden van het gat in de markt, maar om het gat in de maatschappij”, aldus Bartel Geleijnse van The Color Kitchen. Maar hoe doe je dat?

“Bijna de helft van de klanten trekt duurzaamheidsclaims bijvoorbeeld in twijfel. Een belangrijke taak aan marketeers om ervoor te zorgen dat de impactvolle boodschap hout snijdt, oprecht is én geloofwaardig” (bron: MarketingTroonrede 2019).

Vier inzichten die ik van de sprekers die avond heb gekregen om te werken aan ‘het gat in de maatschappij en een impactvolle boodschap’:

1. Meer aandacht voor waarde ontdekken
Rob Beltman, directeur Marketing Jaarbeurs: “Het gaat nog steeds om waardecreatie in het marketingvak. Het zou goed zijn als marketeers (meer) aandacht kunnen geven aan waarde ontdekken en organiseren. Hierbij gaat het om uitzoeken waar de ‘sweet spot’ in de markt ligt en daarbij middelen en competenties klant- en marktgericht organiseren.” Dus zorg er als marketeer voor dat je hier aandacht voor hebt en er de regie in pakt.

2. Zoek je eigen thema en taal
Wat doe je zelf en wat doet je organisatie dat daadwerkelijk iets bijdraagt? Wat beteken je in het leven van de ander? “Het gaat om de kracht van verbinden. Daarnaast heb je een goed en echt verhaal nodig. Purpose leeft van binnen (vanuit het hart) en laat zich niet plakken op een merk”, aldus Bartel Geleijnse van Color Kitchen.

“De stap moet gemaakt worden van belevenis naar betekenis. En daarbij het vinden van de betekenis die voor de klant relevant is én past bij de missie, visie en cultuur van een organisatie” (MarketingTroonrede 2019).

Dus zoek naar een eigen thema dat past bij jouw bedrijf en communiceer dit in je eigen taal. Gebruik bijvoorbeeld in je eigen taal een andere term voor duurzaam.

3. Wees transparant
Om een impactvolle boodschap te kunnen vertellen, is transparantie van groot belang. Bartel Geleijnse: “Bij echte purpose-gedreven bedrijven gaat het vaak om publiek geld en commercieel geld en de balans tussen profit en benefit. Zorg ervoor dat je hier transparant over bent.” Wees daarnaast eerlijk over waar je sustainable in bent en waar je nog aan werkt. Houd hierbij rekening met de twijfel die er bestaat over duurzaamheidsclaims.

4. Verankeren in kernactiviteiten
“De consument vindt het verankeren van duurzaamheid in de kernactiviteiten het meest aanspreken”, aldus Bart Brüggenwirth van b-open. Alleen bijvoorbeeld een goed doel steunen is niet meer genoeg.

Onderzoek wat jij als bedrijf belangrijk vindt. En wat zijn relevante thema’s voor stakeholders die binnen je invloedsfeer liggen? Zoek naar concrete activiteiten in je eigen bedrijfsprocessen en in de keten van je leveranciers.

Sustainable experience op jouw agenda?
Dus zorg voor tijd en aandacht voor het ontdekken van waarde en zoek je eigen thema. Gebruik je eigen taal, wees transparant en veranker het in je kernactiviteiten. Dan ontdek je je eigen specialisatie en het gat in de maatschappij voor jouw organisatie.

Bron: Deze blog is eerder verschenen op School of Insights, Lore Elzinga, 3 oktober 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?