Data omzetten in inzichten vindt Romy Bongers (25), Market Intelligence Consultant bij a.s.r., maar half werk: wil je gehoord worden, dan moet je inzichten wel op een creatieve manier doorvertalen binnen de organisatie. Ze is genomineerd voor de Young Talent Award van het Data & Insights Network. Dit is deel twee van een serie van drie. Kijk hier voor deel één.
Nog maar anderhalf jaar werkzaam in het vakgebied en nu al genomineerd voor de Young Talent Award!
‘Ja, ik vind het echt enorm speciaal. Ik heb een beetje turbulente periode achter de rug, want anderhalve maand na mijn start bij Aegon kreeg ik te horen dat a.s.r het bedrijf overnam. Bij Aegon heb ik in het onderzoeksteam veel onderzoek gedaan. Sinds maart zit ik bij a.s.r. en daar ligt de focus van het team wat meer op strategie, wat ik leuk vind want daar kun je echt impact maken.’
Hoe zie jij je rol binnen het team?
‘Ik zie mezelf vooral als een veelzijdige data- en insights-specialist. Inmiddels heb ik best wat ervaring opgedaan met verschillende typen onderzoeken en methodes. Ook werk ik met verschillende disciplines samen, zoals met data-scientists, maar ook met marketeers en communicatieadviseurs. Ik heb dus best een brede rol.’
Hoe druk je je stempel?
‘Vooral het overbrengen van inzichten vind ik erg belangrijk. Ik zet me ervoor in om dat op een wat meer creatieve manier dan in een rapport te doen, zodat mensen er ook echt mee aan de slag gaan.’
Vertel, hoe doe jij dat?
‘Ik werk bijvoorbeeld wat vaker met infographics. En bij Aegon heb ik cartoonvideo’s gemaakt van de drie persona’s die uit de inzichten kwamen. In een video gingen die drie persona’s met elkaar in gesprek. Dat was een onwijs leuk project dat uiteindelijk ook bij de raad van bestuur van is terechtgekomen.’
Hoe ging dat in zijn werk?
‘We hebben de stemmen ingesproken in een officiële studio. En daar komt altijd meer bij kijken dan je denkt. Ik ben geen video-editor, dus ik moest veel dingen leren. Dat zijn de leuke projecten, als je er de tijd voor neemt.’
Is het een kwestie van de tijd nemen of krijgen?
‘Je moet zeker ook wel de ruimte krijgen. Maar je moet het zelf aankaarten door te zeggen ‘dit is iets wat impact kan maken en waar ik me graag voor wil inzetten’. En soms moet je ook gewoon een beetje experimenteren en proactief met een andere aanpak komen.’
Zoals in je presentatie voor de jury? Die was lovend over hoe de vormgeving eruit sprong.
‘Ja, we moesten verschillende vragen beantwoorden en in mijn antwoorden zag ik een soort van levensloop. Dus wilde ik mijn verhaal ook een beetje op die manier vertellen. Toen ik daarmee bezig ging, zag ik dat de verschillende lijnen in mijn leven elkaar kruisten. Dat deed me denken aan de metrokaart van Londen, die leuk is vormgegeven met allemaal kleuren. Dat heb ik vervolgens in mijn presentatie doorgetrokken, met allemaal gekleurde lijnen gekoppeld aan speciale momenten in mijn leven. Als een persoonlijke reis, van mijn geboorte en opleidingen tot mijn werk en ambities nu.’
Waar moeten we in dit vakgebied direct mee stoppen?
‘Met mensen overspoelen met vragenlijsten. We moeten innovatiever zijn in het ophalen van continue feedback. Mensen zijn survey-moe, dus ga experimenteren. Aan de ene kant moet het creatiever, aan de andere kant is de uitdaging bedrijven te overtuigen. Dat zie ik namelijk ook wel bij ons. We zijn een meer traditioneel bedrijf in de financiële sector, dus het is wat duwen en trekken als je iets nieuws wilt implementeren.’
Wat is een eerste stap?
‘Dat ik zelf ook naar buiten treed. Dus dat ik naar events ga, daar ideeën opdoe en een concreet plan maak. Je moet er zelf moeite insteken.’
Op donderdag 27 juni worden in Zandvoort de D&IN-awards uitgereikt. De uitreiking van de prijzen en het aansluitende feest – met barbecue – vindt plaats bij Strandpaviljoen Tijn Akersloot. Reserveer hier snel een plaats.