Ladies of Data – een middag over natural language processing

Door Jan Roekens | 24-03-2022

Op 14 april vindt de 3de editie van Ladies of Data plaats, een event voor iedereen die in data-science en diversiteit is geïnteresseerd. Het thema is natural language processing. Het wordt een middag met keynote-sprekers en break-outsessies. Ladies of Data wordt gehouden op Mariënburg in Den Bosch.

Ladies of Data in Den Bosch begint om 14.00 uur, en omvat een programma met keynotes en break-outsessie. Thema is natural language processing. Data-science en AI beginnen altijd met data. En van die data is een groot deel tekst, in plaats van cijfers. Het kan gaan om inhoud van media zoals kranten en tijdschriften, blogs, websites, feedback van klanten en nog veel meer. Het kan ook gaan om verschillende talen, terwijl die elk weer aan verandering onderhevig zijn. Om met die complexiteit om te gaan, is een verzameling methoden ontwikkeld: natural language processing (NLP). NLP is relevant voor alle datagedreven bedrijven, en iedereen profiteert ook van de toepassingen: spamfilters blokkeren kwaadaardige e-mails, vertalingen worden geautomatiseerd, bedrijven krijgen dieper inzicht in wat hun klanten willen, mensen kunnen banen vinden die beter bij hun profiel passen, etc.

NLP is ook interessant vanuit diversiteitsperspectief. Als je er niet voorzichtigheid mee omgaat, kan NLP vooroordelen versterken die die in de taal aanwezig zijn.

Keynote

Een van keynote-sprekers op Ladies of Data is Rina Joosten van Seedlink. Ze was is mede-oprichter van het bedrijf en ze werkte aan onderzoek op het gebied van deep-learning en natuurlijke taalverwerking met toepassingen in HR. Seedlink bestudeert de manier waarop mensen, teams en bedrijven communiceren en hoe deze patronen zich verhouden tot competenties en zakelijke impact. Ze is een drijvende kracht achter de taskforce voor AI in Nederland en adviseert de overheid. Rina is lid van het Future of Work Committee van de GPAI, een internationaal initiatief dat tot doel heeft op een verantwoorde en mensgerichte manier kunstmatige intelligentie te bevorderen.

De break-outsessies gaan o.a. over taalmodellen (door Heleen Rutjes), automatische spraakherkenning (door Esther van den Berg van Amberscript) en NLP-technieken omzetten in business insights (door Milou Ehrismann).

Informatie en aanmelden kan hier:

Ladies of Data 2022 – JADS

Partners van de Ladies of Data zijn Women in AI, Seedlink en Underlined

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?