Meer waardecreatie Consumentenbond?

Door Jan Roekens | 22-06-2023

De Consumentenbond werkt aan eerlijke, rechtvaardige en veilige markten. Ze zijn de vertrouwde stem van en voor consumenten, en een voorbeeld van een bedrijf dat verschil wil maken. Door middel van een KPI-framework, brandtracking en activatiestrategie heeft de Consumentenbond een beter inzicht gekregen in impact en te ondernemen acties. Human8 schreef er een blog over.

1. KPI-framework

Door middel van kwantitatief onderzoek stelde Human8 een KPI-framework op waarin doelen, doelstellingen en onderliggende relaties in kaart werden gebracht om een beter zicht te krijgen op wat belangrijk is.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat er voor de Consumentenbond een verband is tussen het ‘imago’ en ‘gebruik’ van een waardevolle organisatie. Als consumenten een bedrijf als waardevol beschouwen, neigen ze sneller naar het gebruik van zijn producten of diensten. Dat is interessante kennis over lidmaatschappen voor de Consumentenbond.

2. Brand tracker

Vervolgens zette Human8 een brandtracker op waarin doelstellingen en drijvende KPI’s werden opgenomen, rekening houdend met onderlinge relaties. Maandelijks wordt deze brandtracker gemeten, en worden ontwikkelingen en eventuele trends vastgesteld. Het zoeken geldt voornamelijk elementen die er uitspringen en het verschil maken.

Bij de Consumentenbond was een groot verschil in perceptie en gedrag te zien tussen leeftijdsgroepen. De oudere groep is heel loyaal en heeft een sterk beeld van de Consumentenbond, terwijl de jongere groep minder bereid is om een vast bedrag per maand te betalen voor een lidmaatschap.

3. Activatie

In de activatiefase werden de brandtracker-resultaten samengebracht met de interne data van de Consumentenbond om gerichte acties op te zetten die helpen de vooropgestelde doelen te behalen. Voor de Consumentenbond was dat het verhogen van het aantal nieuwe leden en het bespreken van verschillende lidmaatschappakketten. De inzichten vanuit het KPI-framework en de brandtracker hebben bijgedragen aan de insteek van een nieuwe merkcampagne ‘eerlijk is eerlijk’. Daarnaast neemt het merk de volgende stappen in het vergaren van steeds meer inzichten en zet die om naar waardecreatie.

Dankzij deze stappen begrijpt de Consumentenbond wat echt belangrijk is voor hun consumenten, zijn ze in staat om de juiste KPI’s te monitoren en te begrijpen, en nemen ze actie op een effectievere en efficiëntere manier. Wil jij ook (meer) van waarde zijn voor consumenten? Neem contact op met ons!

Auteur: Human8

Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?