Mobiele marketing in 2022 – vier trends

Door Jan Roekens | 03-02-2022

Greenbook beschrijft vier trends in mobiele marketing. Van nog gebruikersvriendelijker emails, via succesvolle toepassing van games als onderdeel van marketingcampagnes en de opkomst van metaverse en mobiele advertenties ten koste van direct mail.

1. Optimale emails voor mobiel

Optimaliseren van email voor mobiele apparaten gebeurt al langer. Aanpassen van afbeeldingsformaten, vermijden van knijpen en scrollen, gebruik van korte alinea’s en bullets, het zijn maar een paar voorbeelden om email zo mobiel vriendelijk mogelijk te maken. Die trend zal zich doorzetten, maar experts geloven dat in 2022 het mobile-first-ontwerp de standaard wordt van alle marketingmail. De consument zal een bedrijf dus ook meer gaan beoordelen op ‘mobielvriendelijkheid’.

2. Mobiele games worden marketingtools

Veel mensen zijn niet meer zo ontvankelijk voor traditionele vormen van reclame. De kans dat mensen wel open staan wordt vergroot als berichten plezier opleveren.

Denk bijvoorbeeld aan hoe fastfoodmerk KFC een gratis game lanceerde in zijn mobiele app.  Met de app konden mensen zoeken naar virtuele kippen overal in Amerika.

Mobiele games werken niet zomaar voor elke marketingstrategie, maar experimenteren heeft absoluut zin, en er zijn nu voldoende voorbeelden dat het werkt.

3. Metaverse eist een plaats op

Toen Facebook Meta aankondigde, liet het ook een voorproefje zien van wat mensen konden verwachten van interacties met vrienden of merken in de metaverse – een omgeving die de grenzen tussen virtueel en realiteit verlegt. Een persoon kan bijvoorbeeld een VR-headset opzetten om rond te lopen in een winkel in plaats van de fysieke winkel of een website te bezoeken.

Volgens voorspellingen zouden metaverse-apps al in 2022 meer dan drie miljard dollar aan consumentenuitgaven genereren.

4. Mobiel vervangt direct mail voor lokale advertenties

Prognoses voor 2022 laten ook zien dat de investering in lokale mobiele advertenties de uitgaven voor direct mail zullen overstijgen. Het is wel zo dat mensen op meer manieren met merken in aanraking willen komen, dus de twee methoden zullen elkaar niet uitsluiten.

Bron: Greenbook.org

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?