Amerika heeft gekozen en nog steeds is het afwachten wanneer Trump zijn nederlaag gaat toegeven. Zoals altijd waren de verkiezingen weer hot en de ‘talk of the town’. Maar zoals we in het nieuwe normaal al gewend zijn, heeft inmiddels Covid weer de hoofdaandacht. Inmiddels ook met positief nieuws. De cijfers gaan langzaam de goede kant op en de aankondiging van vaccins heeft zowel de burger als de beurzen goede moed gegeven. Desondanks is de impact op ons allen enorm, dat staat vast.
‘Heel de maatschappij en dus ook veel van onze klanten vroegen zich af ‘wat nu en hoe verder?’’
Bij bijna iedereen gingen bestaande verwachtingen en of overtuigingen vrijwillig of noodzakelijk overboord. Heel de maatschappij en dus ook veel van onze klanten vroegen zich af ‘wat nu en hoe verder?’ Heel veel vragen, veelal urgenter en ook meer strategisch van aard dan normaal. Voor ons vak een dynamische en uitdagende situatie.
Het bij elkaar brengen van vraag, budget, aanpak en gewenste antwoorden werd puzzelen voor gevorderden. Nu houden wij van innovatieve online oplossingen en op maat gemaakte aanpakken, maar deze periode gaf een extra dimensie aan de vraagstukken. Tegelijkertijd is het ook een kwestie van kiezen. Wat doe je wel, wat doe je niet?
Voor Covid ging de maatschappelijke discussie niet over mondkapjes, maar over de boeren op snelwegen. We hoorden de toeterende tractors al een tijdje niet meer, maar het onderwerp is niet weg. Sterker nog, het lijkt alsof de vraag over sustainability nooit weg is geweest en nu nog meer aan snelheid wint.
Uit een wereldwijd onderzoek van InSites Consulting blijkt dat maar liefst 8 van de 10 consumenten sustainability (zeer) belangrijk vindt. Meer dan de helft van de consumenten gelooft dat sustainable brands meer van deze tijd zijn en 41% denkt dat ze betere kwaliteit leveren. Niet gek dat Unilever’s purpose-led brands 69% sneller groeien dan de rest.
Nog groter wordt de uitdaging als je ziet dat maar liefst 60% van de consumenten sustainability-claims niet gelooft en vraagt om meer transparantie en geloofwaardigheid. Merken die een goed verhaal hebben, bewijzen kunnen leveren en geloofwaardig zijn, staan er beter voor.
Het is ook zichtbaar in ons werk. We mogen veel onderzoek doen naar bijvoorbeeld vegetarische alternatieven voor LiveKindly en Garden Gourmet. Ook e-mobility is ‘buzzing’, onder andere bij Volvo en Shimano. En als je over kiezen van de juiste mindset praat, de ‘Open like never before’ campagne van Coca-Cola was mindset-verleggend.
Consumenten kiezen voortdurend. Met hun stem, maar vooral en heel vaak met hun portemonnee. Maar liefst 27% van Gen Z koopt bepaalde merken niet omdat ze niet sustainable zijn, en dat is pas het begin. Om blijvend gekozen te worden als merk, moet je als merk ook gaan kiezen. En waar je dan moet beginnen? Dat is een goede vraag, met een al bekend antwoord: vraag het aan je klant.
Arjan Veninga is Research Director en Joeri Van den Bergh is Future Consumer & Sustainability Expert bij InSites Consulting Nederland. Op dinsdag 8 december organiseert InSites Consulting het gratis virtuele Conscious Consumptions event. Een digitale ochtendsessie met Joeri Van den Bergh, waarbij meer Europese resultaten worden gedeeld uit de duurzaamheidsstudie. In deze tweedelige studie (juli 2019 en november 2020) zijn consumenten bevraagd over het belang van duurzaamheid in pre & post-Covid-19-tijden.