Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

Numerator en Kantar Worldpanel gezamenlijk in consumentendata

Data- en technologiebedrijf Numerator gaat fuseren met Kantar Worldpanel in een nieuwe wereldwijde organisatie op het gebied van consumentendata. Numerator verzamelt eigen first-party consumentendata in de VS en Canada. Worldpanel doet hetzelfde in 49 andere landen. Beide werken al voor een groot deel van de wereldwijde FMCG-bedrijven. ▼ De nieuwe combinatie zal first-party consumentendata kunnen…

Actueel | 21 januari 2025
21 januari 2025

De trends voor 2025: spanning, transformatie en transcendentie

AI, klimaatverandering en politieke polarisatie zullen in 2025 de samenleving en de wereldwijde bestedingen beïnvloeden. Daardoor ontstaan ook spanningen in de maatschappij. En die spanningen komen naar voren in 10 trends. Luis Carlos Chacón J., expert in foresight en innovation-strategie, zet ze op een rij. ▼ Adaptieve renaissance De integratie van AI met menselijke creativiteit…

Actueel | 21 januari 2025
21 januari 2025

Kantar Media verkocht aan investeerder H.I.G.

De in Londen gevestigde investeringsmaatschappij H.I.G. Capital zal ongeveer 1 miljard dollar betalen voor de overname van Kantar Media. De beide organisaties verwachten dat de deal later dit jaar zal worden afgerond. ▼ Begin december meldde Sky News dat H.I.G. een serieus bod had uitgebracht op Kantar Media. Ipsos had zich al eerder teruggetrokken, net…

Actueel | 21 januari 2025
21 januari 2025

‘Datamanagement is bij uitstek de manier om elkaar weer te begrijpen’

In de tweedaagse cursus Data Modeling voor Data Warehouse en Data Science leert Peter Vieveen (foto) hoe organisaties betere beslissingen kunnen nemen dankzij goed datamanagement. Het belang daarvan kan volgens hem niet worden onderschat. ‘De implementatie van datagedreven werken kan niet zonder dataperspectief op je organisatie.’ ▼ Begin februari (en nogmaals in september en december) geeft…

Actueel | 14 januari 2025
14 januari 2025

Factcheckers weg – wat betekent dat voor de adverteerder?

‘Het gaat ons om de vrije meningsuiting en het tegengaan van censuur’, zegt Mark Zuckerberg, en daarmee verdwijnen de factcheckers van Meta, en werpen de vrijwilligers van de community notes voortaan een blik op Facebook en Instagram. Grote vraag in marketingland: wat betekent dit voor adverteerders? Kiezen ze voor ethiek of voor bereik? ▼ De…

Actueel | 09 januari 2025
09 januari 2025

Insightsprofessionals positief over AI, maar minder over diversiteit

Wat waren volgens insightsprofessionals de belangrijkste trends en ontwikkelingen in 2024 en wat zijn de verwachtingen voor 2025? MI Network zette er een Eindejaarsonderzoek voor op, met veel nadruk op de rol van ZZP’ers en de verwachtingen voor 2025. 50% van de professionals verwacht groei in omzet en personeel. ▼ De insights-sector is natuurlijk enorm…

Actueel | 07 januari 2025
07 januari 2025

De wereldwijde branche kijkt vooruit. Wat gaan we beleven in 2025?


Crispin Beale, CEO van Insight250, tekende in december de meningen op van branchegenoten uit de hele wereld over het jaar 2024. We zijn inmiddels aan het nieuwe jaar begonnen dus is de vraag op zijn plaats: ‘Wat worden de belangrijkste innovaties en ontwikkelingen in 2025?’ Crispin Beale zorgde weer voor een overzicht. We maakten een…

Personalia | 07 januari 2025
07 januari 2025

Léonie Koning nieuwe Global Commercial Director van DVJ Insights

DVJ Insights heeft Léonie Koning benoemd tot Global Commercial Director. Zij is per 1 januari begonnen. Ze werkte als CEO bij mediabureau Initiative Nederland en later als President van Initiative EMEA. ▼ Met de benoeming van Koning wil DVJ verder streven naar de integratie van wereldwijde activiteiten, klantrelaties versterken en voortdurende groei in marktonderzoek en…

Actueel | 19 december 2024
19 december 2024

Podcastserie Snoek op Zolder, in gesprek met AI-startups

Ontwikkelen en behouden van een goed kennisniveau over AI is noodzakelijk voor Nederland. Maar waar staan we met AI? In de podcastserie Snoek op Zolder van Nationaal Innovatie Centrum Artificial Intelligence en de NL AIC ging Hennie Huijgens het afgelopen jaar in gesprek met startups die hun ervaringen met de praktijk van AI delen. ▼…

Actueel | 19 december 2024
19 december 2024

Gerben Huijgen Country Manager Ipsos I&O Nederland

Het management van Ipsos Global heeft gisteren bekendgemaakt dat Gerben Huijgen (foto) met onmiddellijke ingang de taak op zich neemt van Country Manager Ipsos I&O Nederland. Daan Versteeg verlaat die post, die hij samen met Huijgen sinds de fusie begin dit jaar bekleedde. ▼ Shane Farrell, CEO EMEA, zegt over de benoeming: ‘Gerben zal toezicht…

Personalia | 17 december 2024
17 december 2024

Henk Meurs Algemeen Directeur a.i. van Panteia, MuConsult en Revnext

Panteia, MuConsult en Revnext kondigen de benoeming aan van Henk Meurs (foto) tot Algemeen Directeur a.i. van de groep. Henk Meurs volgt Jan-Willem Siebers op, die na acht jaar besloten heeft een nieuwe uitdaging aan te gaan. ▼ De drie organisaties zijn werkzaam op het gebied van mobiliteit, transport, brede welvaart en cybersecurity. Over zijn…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

Aanmelden Insight Scientist 2025 van start – thema is influencer marketing

Jaarlijks reikt het Data & Insights Network vakprijzen uit. Dat gebeurt in 2025 op 26 juni. De komende maanden zijn tal van jury’s bezig met de beoordeling van bureaus, bedrijven en professionals, en dat geldt ook voor de Insight Scientist-award. Aanmeldingen voor die prijs zijn vanaf nu welkom. Thema komend jaar is ‘influencer marketing’. ▼…

Ook de laatste bytes ontvangen?