Best practices | 25 oktober 2022
25 oktober 2022

Data-marketplaces, de toekomst voor consumer understanding?

In discussies op conferenties en in webinars hoor je steeds vaker dat onderzoeksprojecten sneller en goedkoper moeten verlopen. Daarbij hoort ook: gebruiken wat we al weten. Dat verklaart ook de opkomst van insight engines als Market Logic, Lucy, Sharpr en Stravitom, die uitgaan van externe bronnen. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe je...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Kantar lanceert iLab Innovation Challenge voor klimaatoplossingen

Kantar en Subak bundelen hun krachten in Kantar's iLab Innovation Challenge om met behulp van big data en in samenwerking met andere partijen milieuproblemen aan te pakken. Het bureau richt zich daartoe tot AI-innovators, datawetenschappers, ondernemers en academici. Kantar roept in samenwerking met klimaattechnologiebedrijf Subak innovators, start-ups, scale-ups, datawetenschappers en de academische wereld op om...
Best practices | 13 oktober 2022
13 oktober 2022

Combineer creativiteit met data

Job van den Berg, Chief Data & Insights Officer, Blue Field Agency, schreef een blog over creativiteit en data. Zijn het twee zaken die elkaar uitsluiten? Integendeel! De combinatie levert de mooiste inzichten op. Creativiteit is nodig om de kansen van data te zien. Ja, je hoort het goed: creativiteit en data. Op het eerste...
Actueel | 22 september 2022
22 september 2022

Koppert Cress is Data & Insights Company of the Year

Na de uitreiking van de MOAwards afgelopen juni, lag er nog één prijs in het verschiet, die voor Data & Insights Company of the year 2022. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens MIE’22. De drie genomineerden waren Talpa Network, Koppert Cress en Interpolis. De jury prees alle kandidaten voor hun datagedreven manier van werken, maar...
Best practices | 22 september 2022
22 september 2022

NPSO lezingenmiddag over sensordata en surveys

Op 31 oktober organiseert het NPSO een lezingenmiddag met als thema ‘Sensordata en surveys’. Deelname is gratis voor leden. Lid worden is ook gratis! In toenemende mate worden er data verzameld met behulp van sensoren, bijvoorbeeld via een app op de mobiele telefoon of een wearable. Deze sensoren leggen gegevens vast over onder meer verplaatsingsgedrag,...
Actueel | 20 september 2022
20 september 2022

Tweede editie International Data Science Film Festival

Van 3 tot en met 5 november a.s. vindt de tweede editie plaats van het International Data Science Film Festival (IDSFF), en dat gebeurt bij JADS in 's-Hertogenbosch. Het IDSFF is het eerste filmfestival ter wereld dat zich volledig richt op data science en AI. Naast films zijn er ook colleges en discussies. Het IDSFF...
Best practices | 20 september 2022
20 september 2022

Hogere verwachting van menselijke chatbots

Tegenwoordig zijn chatbots een integraal onderdeel van de digitale klantreis. Als klanten vragen of klachten hebben dan worden ze vaak als eerste te woord gestaan door een chatbot. SWOCC beschrijft in een blog een onderzoek over de menselijke en niet-menselijke kanten van de chatbot. Crolic en collega’s (2022) voerden verschillende experimenten uit waarin ze de menselijke kenmerken van de chatbot...
MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

Neppe data genereren met AI: privacy-probleem opgelost

Als antwoord op de behoefte aan data-privacy gebruikt Syntho machine learning om neppe datasets aan te maken. Het genereren van synthetische data heeft volgens mede-oprichter Wim Kees Janssen en Younes Moustaghfir (Head Development) veel voordelen boven de klassieke anonimiseertechnieken. Een voorproefje op hun presentatie op het MIE (21 september, 11.15 uur). ‘Synthetische data zijn zo...
MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

‘Niet alleen verantwoording naar onze klant, maar ook naar de respondent’

Stefan Boom is managing director Benelux & Nordics van Dynata. Op MIE’22 praat hij over automatisering versus mensenwerk, en het belang van de respondentenervaring, en dat doet hij op 20 september om 14.00 uur. Stefan heeft altijd het idee gehad dat er twee ‘soorten’ mensen zijn binnen de industrie: degenen die heel bewust kozen voor...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

‘Als je bezig bent met data, is privacy een hygiënefactor’

Kevin Swelsen Terecht dat er veel ophef is over privacy en het gebruik van data. Bedrijven houden zich te vaak niet aan de regels, óók de grote e-commercespelers niet – zegt Kevin Swelsen, specialist in Digital Analytics. Op het MIE (21 september, 11.15 uur) vertelt hij welke ontwikkelingen er spelen. Freelance specialist Kevin Swelsen heeft...
Best practices | 06 september 2022
06 september 2022

Zit onderzoek in een creativiteitscrisis?

Tim Wragg, Global CEO van Hall &Partners, schrijft in een blog op Greenbook dat de groei van automatisering en technologie de creativiteit in onderzoek niet mag uitbannen. Een pleidooi voor cognitieve diversiteit. Volgens Wragg heeft automatisering ons geholpen om insights te genereren, aangedreven door AI en machine learning. Geautomatiseerde platforms zijn nuttig voor het verwerken...
Best practices | 06 september 2022
06 september 2022

The Edge: intelligence bij de bron van je data

HP is Kennispartner van Daily Data Bytes. In een eerder blog schreef HP over de toepassing van HP Z Workstations bij het opsporen en voorspellen van verzakkingen in de gemeente Zaanstad. Ging het daar om snelheid en rekenkracht van het systeem, in dit blog gaat het over Edge Analytics, een slimme en snelle manier om...

Ook de laatste bytes ontvangen?