CDO’s hebben hun handen vol aan AI-transformatie
Data Leaders heeft in samenwerking met data- en AI-bedrijf Databricks het jaarlijkse rapport ‘Voice of the CDO: Annual Report 2024’ gepubliceerd. Het rapport biedt een overzicht van de veranderende rol van Chief Data Officers. Het blijkt dat er meer aandacht uitgaat naar integratie van AI en het cultiveren van een datagedreven cultuur binnen organisaties. ▼…
Sociale media verzamelen meer data dan we vermoeden
De New York Times meldt dat de Amerikaanse Federal Trade Commission heeft geconstateerd dat verschillende sociale media en streamingdiensten consumenten meer dan uitgebreid in de gaten houden. Ze verzamelen meer persoonlijke data (en delen die) dan gebruikers zich realiseren. ▼ De bevindingen van de Federal Trade Commission (FTC) komen uit een onderzoek naar hoe negen…
Techonomy sluit zich aan bij The Relevance Group
Techonomy, de digitale en data-dienstverlener uit Eindhoven, sluit zich aan bij The Relevance Group, waar ook Markteffect onderdeel van is. The Relevance Group is een groep van gelijksoortige bedrijven in Europa die naast een marktstrategie per land, ook overstijgend op internationale, Europese schaal werkt. ▼ Techonomy startte acht jaar geleden als startup in de digitale…
D&IN werkt volop aan ethische aspecten van AI
Het Data & Insights Network heeft in een brief aan de Autoriteit Persoonsgegevens uiteengezet dat er binnen het netwerk volop word gewerkt aan ethische aspecten bij de ontwikkeling en het verwerken van AI-ondersteunende statische toepassingen. ▼ De brief sluit aan bij het streven van de Tweede Kamer om te komen tot een overheidsbrede visie op…
Training ‘Een datagedreven organisatie: hoe pak je dat aan?’
Veel organisaties werken met data, maar een integrale data- en analyticsstrategie ontbreekt vaak nog. Om de kansen uit data optimaal te benutten stelde Gibbs Analytics Consulting een eendaagse training samen voor de Data & Insights Network Academy (14 november). ‘De training is bedoeld voor mensen die enthousiast zijn over het gebruik van data en dat…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Synthetische data – aantrekkingskracht en risico
Het vak van insights is verankerd in drie basisprincipes: nauwkeurigheid, objectiviteit en transparantie. Dat zorgt ervoor dat marktonderzoek betrouwbaar en bruikbaar is en vooral ethisch gebeurt. Maar nieuwe technologie neemt die principes in alle enthousiasme niet al te nauw. Dat betoogt Crispin Beale, Group President van Behaviorally. ▼ Synthetische data zijn zo langzamerhand wel bekend….
Twee op de drie webshops overtreedt nieuwe cookiewet
Twee op de drie toonaangevende webshops in Nederland voldoet niet aan de nieuwe regelgeving voor cookies die sinds afgelopen week van kracht is. Dit blijkt uit onderzoek van performance marketing bureau PaperDigits. In de uitbreiding van de Digital Markets Act (DMA) is de manier waarop advertentieplatformen zoals Google en Meta data verzamelen over hun gebruikers…