Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

Slechts 40% organisaties baseert marketing op data en insights

De DDMA deed samen met GfK onderzoek onder 410 personen werkzaam in de marketingsector en daarbij bleek dat de meerderheid (62%) zegt de klant écht centraal te zetten en hiernaar te handelen. Wat betreft inzet van data liggen er echter nog veel kansen. Zo stuurt nog maar 44% op KPI’s ter optimalisatie van de klantervaring...
Onderzoek | 23 juni 2021
23 juni 2021

Waarde van merken naar recordhoogte

De waardevolste merken van de wereld hebben een recordgroei doorgemaakt, volgens de Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2021-ranglijst. De totale waarde is 7,1 miljard dollar, en er is een jaarstijging van gemiddeld 42%. De groei is gebaseerd op een sterk vertrouwen in de toekomst door de beschikbaarheid van vaccins, de economische stimuleringspakketten en verbeterde...
Onderzoek | 17 mei 2021
17 mei 2021

Omzetdaling non-food

In het eerste kwartaal van 2021 zette de Nederlandse non-food detailhandel een kleine € 4,7 miljard om binnen 11 gemeten sectoren, blijkt uit cijfers van GfK. Dat is een lichte daling van 1,4% vergeleken met het eerste kwartaal in 2020. Er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector. We lichten er een paar uit. Consumentenelektronica Er...
Onderzoek | 03 februari 2021
03 februari 2021

Forse stijging internetverkopen 4de kwartaal 2020

De internetomzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 55,6% hoger dan een jaar eerder. Dit is de sterkste groei sinds het sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014. De totale omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2020 4,5%, aldus het CBS. Bij de...
Best practices | 01 december 2020
01 december 2020

Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 2)

In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. In deel 1 bespraken ze de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen)....
Best practices | 18 november 2020
18 november 2020

Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 1)

In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. Deel 1 bespreekt de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen). Hoe deze...
Onderzoek | 22 september 2020
22 september 2020

Half miljoen privé-leaseauto’s in 2021

Ongeveer één op de vier consumenten die komend jaar een auto aanschaffen, gaat ‘m leasen (22%). Maar liefst de helft hiervan gaat gebruik maken van privé-lease. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders. Veruit het merendeel van de auto’s in Nederland is nog steeds in eigen...
Onderzoek | 19 augustus 2020
19 augustus 2020

Wat eten Nederlanders on the move?

Meer dan vier op de tien consumenten (43%) die weleens onderweg eten en drinken kopen doen dit bij AH to go. Hiermee is zij de meest bezochte on the move shop. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Bureaus | 28 oktober 2019
28 oktober 2019

Dynata introduced connected Insights Platform

Dynata has launched a platform integrating market research, advertising and marketing solutions which it promises will simplify ‘every step in the insights lifecycle’ – from audience selection and survey creation to analytics and reporting.

Best practices | 11 september 2019
11 september 2019

Hoe kun je in FMCG je merk beter verkopen? Een studie naar optimale schapindeling

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Martin Leeflang beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de effecten van verschillende schapindelingen op de keuze van de consument voor bepaalde produkten en merken. 

Onderzoek | 15 augustus 2019
15 augustus 2019

Kwart van de Nederlanders maakt gebruik van de deeleconomie

Eén op de vier Nederlanders maakt weleens gebruik van gedeelde producten of diensten. Dat blijkt uit onderzoek van Team Vier. Airbnb wordt van alle gedeelde producten en diensten het meest gebruikt.

Onderzoek | 27 mei 2019
27 mei 2019

Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag

In opdracht van Sanoma en LINDA. deden Mindshare, Kantar en GroupM onderzoek naar de impact van magazinemerken en social influencers op vrouwen. Beïnvloedt een influencer zijn of haar volgers in dezelfde mate als een magazine zijn lezers?

Ook de laatste bytes ontvangen?