Actueel | 19 december 2024
19 december 2024

De wereldwijde branche blikt terug. Hoe was 2024?


Wat tekent het jaar 2024? Tot welke inzichten zijn we gekomen in het vak? Draait het allemaal om AI of zijn er nog meer mooie dingen gebeurd? Crispin Beale, CEO van Insight250, gooide voor insightsassociations.org wereldwijd een vangnet uit met de vraag ‘Welke belangrijke lessen heeft onze sector dit jaar geleerd?’ We presenteren een selectie…

Actueel | 19 december 2024
19 december 2024

Podcastserie Snoek op Zolder, in gesprek met AI-startups

Ontwikkelen en behouden van een goed kennisniveau over AI is noodzakelijk voor Nederland. Maar waar staan we met AI? In de podcastserie Snoek op Zolder van Nationaal Innovatie Centrum Artificial Intelligence en de NL AIC ging Hennie Huijgens het afgelopen jaar in gesprek met startups die hun ervaringen met de praktijk van AI delen. ▼…

Actueel | 19 december 2024
19 december 2024

Sterkere creaties met Predictive AI

In het huidige dynamische medialandschap zijn bedrijven voortdurend op zoek naar manieren om de kracht van hun campagne te verbeteren. Sterke creaties hebben een multiplier-effect van meer dan 3,5 keer op impact van campagnes. Jori van de Spijker, Head of Brand & Communication bij DVJ Insights, schreef er een blog over. ▼ Bij DVJ Insights…

Onderzoek | 19 december 2024
19 december 2024

Consument kiest voor bewust leven

Human8 heeft voor de vijfde keer het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport uitgebracht. Het draagt als titel ‘Fulfillment Rewired’, en er staan 12  consumententrends in die een krachtige verschuiving naar een bewust leven benadrukken, te midden van aanhoudende wereldwijde instabiliteit en een steeds sneller levenstempo. ▼ De afgelopen vijf jaar heeft Human8 zich verdiept in de behoeften,…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

Wat brengt 2025? AI als fundament, datatransparantie, open source en governance

Wat kunnen bedrijven in 2025 verwachten op het gebied van technologie en innovatie? Volgens softwarebedrijf SAP staat het komende jaar in het teken van de doorbraak van AI, cloud-first-strategieën en datatransparantie. 10 trends gaan het gezicht van de komende 12 maanden bepalen. ▼ 1. AI als fundament voor supplychain en bedrijfsprocessen In 2025 zetten bedrijven…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

Marketinggids Responsible AI verschenen

VIA Nederland, DDMA en bvA hebben afgelopen week de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. De gids biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van AI in marketingactiviteiten. ▼ De gids wil handvatten bieden om een balans te vinden tussen innovatie en ethiek, en het bevat acht principes, verdeeld over drie pijlers: (1) wetgeving…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

AI in 2025 – agents, commodities en de opkomst van de AI-generatie

De verwachtingen en plannen die zakelijke beslissers hebben op het gebied van AI zijn belangrijke graadmeters voor de ontwikkeling van AI. Driekwart van de beslissers is overtuigd van de toegevoegde waarde van AI als het gaat om meer efficiency, lagere kosten en hogere klanttevredenheid binnen organisaties. 92% verwacht de komende vijf jaar meer AI te…

Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

Volumemodellen voor productlanceringen? Kijk ook naar strategie!

Martin Hellich van DVJ Insights schreef twee blogs over innovatiemanagement. In deel 1 ging het over Jobs-To-Be-Done, de kernmethodiek van innovatie. In het tweede deel geeft hij antwoord op de vraag waarom volumemodellen voor productlanceringen ook strategische opties moeten overwegen. ▼ Stel je een productmanager voor die een nieuw product moet lanceren in een specifiek…

Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

Project Beauty (2): ‘Mooi, maar gevaarlijk!’

Marius Hogendoorn is al jaren bezig met een onderzoek naar schoonheid. Wat is schoonheid, waar vind je die, hoe kijken mensen tegen schoonheid aan, en zijn er verschillen per land? Hij startte er het ‘Project Beauty’ voor dat hij wereldwijd uitzet. In het eerste deel van een serie vertelde hij hoe hij op het idee kwam…

Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

Diversiteit en inclusie – wat betekent dat voor de praktijk van onderzoek?

Diversiteit en inclusie in de branche krijgen steeds meer aandacht. Het Data & Insights Network heeft er een taskforce voor opgericht, en bureaus nemen ook allerlei initiatieven. Eerder dit jaar verscheen er van de hand van Ewout Witte een verslag over diversiteit en medewerkers. Nu publiceert hij deel 2: Hoe zit het met de praktijk…

Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

‘Mensen in de zorg begrijpen niet wat AI eigenlijk is’

Sigrid Berge van Rooijen (foto) ondersteunt zorgorganisaties bij de implementatie van AI. Ze legt uit wat de obstakels en kansen zijn, en vooral waarom de sector niet langer om AI heen kan. ‘AI is niet altijd dé oplossing, maar wel een deel van oplossingen in de zorg.’  ▼ Op jonge leeftijd maakte Sigrid Berge van…

Actueel | 05 december 2024
05 december 2024

CMO moet data omzetten in effectieve strategie

CMO’s moeten kloven overbruggen, impact op de onderneming vergroten en het marketingrendement opstuwen. Dat is volgens consultancy en onderzoeksbureau Gartner de missie voor 2025. Data, goed gebruik van AI en een beter gevoel voor de klant, moeten daarbij helpen. ▼ Gartner vat de taken van de CMO in het komende jaar samen in drie speerpunten:…

Ook de laatste bytes ontvangen?