Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

AI smeedt kwalitatief en kwantitatief onderzoek aaneen

AI fungeert als een katalysator voor het samensmelten van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, zegt Jake Gammon van YouGov, met als voorspelling dat we er over een paar jaar waarschijnlijk geen onderscheid meer tussen zullen maken. ▼ Inzichten zijn niet alleen sneller geworden, zegt Gammon, hun nauwkeurigheid is ook verbeterd. Tien jaar geleden betekende het analyseren…

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

Hoe fraude in online onderzoek terechtkwam (en hoe je ‘t moet tegengaan)

Toen de ChatGPT-hype begon, zo’n twee jaar geleden, groeide de bezorgdheid over fraude in online enquêtes binnen de sector. In april 2023 lanceerden organisaties als de Insights Association en ESOMAR het Global Data Quality Initiative, een wereldwijde campagne gericht op het handhaven van kwaliteit van enquêtes, en het tegengaan van fraude. Sebastian Berger (Head of…

Actueel | 05 november 2024
05 november 2024

Wat worden de top 10 technologietrends van 2025?

Onderzoeksconsultant Gartner heeft afgelopen week de 10 belangrijkste strategische technologietrends voor 2025 op een rijtje gezet. We nemen ze even met u door, van Agentic AI tot een nogal discutabele neurologische toepassing om te weten wat u voelt en denkt.  ▼ De belangrijkste technologietrends zijn: Agentic AI Agentic AI-systemen plannen autonoom en ondernemen zelf acties….

Onderzoek | 05 november 2024
05 november 2024

Data-intelligence verder in de lift

Quest Software bracht samen met ESG (Enterprise Strategy Group) het 2024 State of Data Intelligence Report uit, waarin jaarlijks de rol van data intelligence bij het ontsluiten van waarde en het bouwen van datagestuurde ondernemingen wordt onderzocht. Datakwaliteit, beveiliging en analyse blijven drie belangrijk drijfveren in data-land. ▼ De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Air France-KLM legt AI-fundament met metadatamanagement

Metadatamanagement zou wel eens de waarde van data kunnen ontsluiten. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit. ▼ Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

De meest innovatieve bureaus en opdrachtgevers – volgens GRIT

De 33ste editie van het Greenbook Research Industry Trends Report (GRIT) is verschenen. Deze editie (GRIT Business & Innovation Report) richt zich op de dynamiek van insights en analytics en op de sleutelrol die innovatie daarin speelt. Daarom ook een lijst van meest innovatieve bureaus en opdrachtgevers. ▼ Voordat we aan de lijsten toekomen eerst…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Onderzoek naar DE&I in de Nederlandse marketingsector

Stichting Reframe lanceert een omvangrijk onderzoek naar diversiteit, gelijkheid en Inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingindustrie. Het moet diepgaande inzichten bieden, zowel op het gebied van personeelsbeleid als bij de ontwikkeling van campagnes in de sector. Onderzoeksresultaat wordt medio 2025 verwacht. ▼ Reframe is een initiatief vanuit de Nederlandse marketingindustrie om diversiteit en inclusie te…

Actueel | 31 oktober 2024
31 oktober 2024

Iris Wijers – bruggenbouwer tussen data en de organisatie

Op het Data & Analytics Congres 2024 van volgende week donderdag laat data analist & community builder Iris Wijers zien hoe zij bij Interfood, handelshuis in zuivel, data ‘democratiseert’. ‘Aan het eind van het jaar word je beloond voor je dataprestaties.’ ▼ Iris Wijers begon haar academische carrière niet in data. Haar bachelor deed zij…

Onderzoek | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Insights-deskundigen voorspellen grote vlucht synthetische data

De meerderheid van door XM-platform Qualtrics ondervraagde marktonderzoekers zegt dat synthetische data binnen drie jaar meer dan de helft van alle dataverzameling zullen uitmaken. ▼ Het onderzoek, 2025 Market Research Trends Report, geeft de resultaten weer van een Qualtrics-enquête onder 3.198 marktonderzoekers in 14 landen, waaronder Nederland. Daaruit blijkt dat 71% van de respondenten de…

Actueel | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

CX – de juiste data op het goede moment

Van datagebruik tot consumententechnologie, er zijn grote veranderingen op komst voor CX in 2025, aldus CX Network. Het lijdt geen twijfel dat AI hét onderwerp zal blijven in 2025, maar de focus op chatbots en automatisering zal verschuiven naar veel bredere en meer strategische toepassingen. ▼ Hoewel hyperpersonalisatie in 2024 een hot topic is geworden,…

Actueel | 29 oktober 2024
29 oktober 2024

Geen woorden, maar data

Hoewel veel merken praten over focussen op de klant, doen maar weinigen dat. Ze roepen het wel, maar in de praktijk bereiken teleurstellend weinig marketeers hun klanten daadwerkelijk beter met behulp van data, aldus twee verschillende studies. Gebrekkige tech-kennis en hardnekkige silo’s zijn de voornaamste struikelblokken. ▼ Klantgegevens helpen marketeers bij het aanscherpen van hun…

Actueel | 24 oktober 2024
24 oktober 2024

‘Datagestuurde innovatie noodzaak voor FMCG’

Op het Data & Analytics Congres 2024 van 7 november a.s. komen Nestlé en LatentView laten zien hoe AI en machine learning innovatie aanzienlijk kunnen versnellen en verbeteren. Volgens Sanjay Annadate (foto) van LatentView is dat een absolute noodzaak. ▼ Tijdens het Data Analytics Congres in 2023 demonstreerde Sanjay Annadate, vicepresident van analyticsleverancier LatentView, hoe…

Ook de laatste bytes ontvangen?